Kiedy Ali budzi się po wypadku samochodowym, niczego nie pamięta. Musi od nowa nauczyć się reguł otaczającego świata, a przede wszystkim – odnaleźć się w labiryncie zależności towarzyskich w budynku, w którym mieszka. A nie jest łatwo: rodzina myli mu się z sąsiadami i przyjaciółmi, na domiar złego wszyscy lubią mówić dużo i głośno. Choć Erdem stworzył wariacką komedię pomyłek, pełną gagów i zapadających w pamięć, chwytliwych dialogów, temat jego filmu jest całkiem poważny, a radosnej słodyczy towarzyszy znacząca gorycz. Reżyser przygląda się współczesnemu tureckiemu społeczeństwu i wraz ze swoimi bohaterami próbuje zdefiniować rolę mężczyzny, który nie do końca pasuje do wciąż patriarchalnych społecznych ram. Obserwacja Erdema wychodzi poza geograficzne granice, stając się – ujętą w lekką, może nawet naiwną formę – refleksją nad odwiecznym pytaniem „kim jest człowiek?”.
Anna Tatarska
Istanbul IFF 2004 - FIPRESCI Prize; Nuremberg FF Turkey-Germany 2005 - Best Actor (Ali Düsenkalkar); Antalya Golden Orange FF 2005 - Golden Orange for Best Art Direction, Best Costume Design, Best Editing, Best Screenplay and Special Jury Award; Ankara IFF 2005 - Best Actor, Director, Supporting Actor and Actress, Screenplay and Most Promising Actor
Urodził się w 1960 roku w Stambule. W rodzinnym mieście studiował historię, potem przeniósł się na paryskie filmoznawstwo. Od swojego debiutu w 1988 roku zrealizował zaledwie kilka filmów, co nie przeszkodziło mu w zyskaniu miana jednego z najwybitniejszych współczesnych tureckich reżyserów. Większość jego dzieł była już prezentowana na Nowych Horyzontach: Czasy i wichry podczas siódmej edycji, Życie Hayat dwa lata później, a Och, księżyc, Ile za ile i Kosmos w ramach sekcji Nowe Kino Turcji podczas dziesiątej edycji.
1988 Och, księżyc / A ay / Oh, Moon!
1999 Ile za ile / Kaç para kaç / A Run for Money
2006 Czasy i wichry / Bes vakit / Times and Winds
2008 Życie Hayat / Hayat var / My Only Sunshine
2010 Kosmos