English

Elgar

Ken Russell
Monitor: Elgar
Wielka Brytania 1962 / 50’

Portret sir Edwarda Williama Elgara (1857-1934), wielkiego angielskiego kompozytora, którego twórczość (wbrew woli samego artysty) jest synonimem brytyjskiej kultury wprzęgniętej nierzadko w tryby imperialnej propagandy. W ujęciu Russella Elgar to długo czekający na uznanie katolik, który mimo zaszczytów do końca pozostał outsiderem oddanym tworzeniu muzyki, stanowiącej pochwałę natury i jej Stwórcy. W serii wspaniale zmontowanych obrazów, łączących autentyczne fragmenty dokumentalne i partie zainscenizowane, Russell ujmuje istotę bycia artystą. Jednocześnie obnaża paradoksy rządzące rzeczywistością, w której sztuka często wymyka się z rąk twórcy i zostaje wykorzystana w partykularnych celach wbrew nadanemu przeznaczeniu. „Teledysk” do hymnu Land of Hope and Glory, ukazujący kalekich żołnierzy i krzyże upamiętniające zabitych na froncie, to kwintesencja Russellowskiej przewrotnej wrażliwości.  

Piotr Kletowski

Ken Russell

Enfant terrible brytyjskiego kina (1927-2011). Często zwany brytyjskim Fellinim, choć od Felliniego różniło go to, że znacznie częściej niż włoski mistrz przekraczał granice dobrego smaku. Wypracował niezwykły „teledyskowy” styl. W swojej karierze portretował przede wszystkim innych artystów, ale na wyżyny filmowego rzemiosła wspiął się subtelnymi adaptacjami erotycznej klasyki D.H. Lawrence’a. Był filmowym samoukiem, do branży wszedł jako znakomity fotosista. Wcześniej był m.in. tancerzem, pilotem w RAF-ie i marynarzem. Umiłowanie dynamiki i ruchu będzie cechowało jego formalnie „odjechane” filmy, w których szalone jazdy kamery, ekspresyjny montaż i pasaże muzyki klasycznej będą wprowadzały widza w świat subiektywnych odczuć wielkich luminarzy XIX-wiecznej sztuki, niezaspokojonych zmysłowo zakonnic, eksperymentujących z narkotykami naukowców i prowadzących podwójne życie prostytutek.

Tematem kampowych filmów Russella zawsze będzie wolność człowieka, której ten zwykle szuka albo w seksualnym ekscesie, albo w religii, albo w ich przetworzeniu – w sztuce. Był pionierem muzycznego wideo (realizował zresztą pierwsze klipy wyświetlane w MTV), spełniał się również w operze. Jednak do końca pozostał wierny sztuce filmowej, którą uprawiał nawet w przydomowym ogródku, kiedy ciężko chory mógł nagrywać jedynie za pomocą kamery VHS. Nie sposób przecenić wpływu, jaki Russell wywarł na reżyserów, którym niemiły jest przaśny realizm – zarówno mu współczesnych, jak i obecnie realizujących wizjonerskie kino. Bez cienia przesady można napisać, że Ken Russell był Oscarem Wilde’em angielskiego kina lat 60. i 70., królem przesytu, baroku i ironii, ukrywającym w sobie przewrotną mądrość. Mark Kermode – badacz i admirator twórczości reżysera – nazwał jego filmy świadectwem wielkości brytyjskiego kina lat 70. Jednak najlepiej kino Russella podsumował Terry Gilliam, mówiąc: filmy twórcy Diabłów były dowodem na to, że najważniejsza w kinie jest wyobraźnia, zwłaszcza nieokiełznana.

Piotr Kletowski

Wybrana filmografia

1967 Mózg za miliard dolarów / Billion Dollar Brain

1969 Zakochane kobiety / Women in Love

1970 Kochankowie muzyki / The Music Lovers

1972 Dziki mesjasz / Savage Messiah

1974 Mahler

1977 Valentino

1980 Odmienne stany świadomości / Altered States

1984 Zbrodnie namiętności / Crimes of Passion

1986 Gotyk / Gothic

Twórcy

reżyseria Ken Russell
scenariusz Ken Russell, Huw Wheldon
zdjęcia Kenneth Higgins
montaż Allan Tyrer
obsada Peter Brett, Rowena Gregory, George McGrath, Huw Wheldon
producent Humphrey Burton
produkcja British Broadcasting Corporation (BBC)
właściciel praw British Broadcasting Corporation (BBC)
język angielski
barwa cz.-b.