English

Bracia, weselmy się

Ulrich Seidl
Brothers, Let Us Be Merry / Brüder, laßt uns lustig sein
Austria 2006 / 1’

The Mozart Minute to wizualny kolaż, współtworzony przez 28 austriackich filmowców. Wspólną inspiracją był dla nich Wolfgang Amadeusz Mozart, a jedynym ograniczeniem – czas. Pośród jednominutowych etiud znalazły się koncepcje równie różnorodne jak artystyczne zaplecza twórców. Projekty ubrane są w rozmaite formy, od animacji poklatkowej, przez docu-dramę, film eksperymentalny, po fabułę; autorzy różnią się także sposobem postrzegania świata. The Mozart Minute bada, jak legendarny kompozytor funkcjonuje we współczesnej kulturze, sztuce i społeczeństwie. W krótkiej impresji Bracia, weselmy się – zatytułowanej słowami ze singspielu Mozarta Zaide – Seidl pozostaje wierny swojej estetyce. Na smętnych welurowych kanapach dwóch mężczyzn w średnim wieku masturbuje się. Bardzo szybko egzotyczna fototapeta w tle zaczyna się wydawać bardziej frapująca niż ta zdeseksualizowana, mechaniczna czynność.

Ulrich Seidl

Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości.

Filmografia

1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)

1982 Bal / Der Ball / The Prom (short)

1984 Look 84 (short)

1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.)

1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.)

1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.)

1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.)

1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.)

1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.)

1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.)

1998 Modelki / Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.)

2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.)

2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute)

2007 Import/Export

2012 Paradies: Liebe

Artykuły o filmie

Strona oficjalna

Twórcy

reżyseria Ulrich Seidl
scenariusz Ulrich Seidl
zdjęcia Ulrich Seidl
muzyka Mozart
producent Ulrich Seidl
produkcja Ulrich Seidl Film Produktion, Wiener Mozartjahr
właściciel praw Sixpack Films
język niemiecki