Pierwszy film zrealizowany przez Gilliama na podstawie cudzego scenariusza, osnuty jednak na bliskich mu baśniowych kanwach. Cyniczny radiowiec, który nieopatrznie wypowiada na antenie słowa popychające słuchacza do zbrodni, z dnia na dzień spada ze szczytu kariery w medialny niebyt i depresję. Na jego drodze pojawia się jednak Parry – bezdomny szaleniec owładnięty marzeniem o odnalezieniu świętego Graala i skrywaną miłością do równie oderwanej od rzeczywistości Lydii. Dwie historie miłosne, satyra społeczna, moralitet i tragikomedia w jednym – hollywoodzkie klisze miękko splatają się tu z legendą, łącząc się w świeżą i nieoczywistą opowieść o wielowarstwowej strukturze. Film balansuje na granicy kiczu, lecz się weń nie osuwa – między innymi ze względu na wyraziste role czwórki głównych aktorów. Współczesny Manhattan, choć pozbawiony typowych dla reżysera, bogatych dekoracji, fotografowany jest jak mityczna kraina, w której szklane wieżowce sąsiadują z zasnutym mgłą parkiem i labiryntem nabrzeżnych slumsów – najbardziej zwyczajne miejsca odsłaniają swój magiczny potencjał (jak choćby w słynnej scenie walca na dworcu centralnym).
Academy Award USA 1992 – Oscar for Best Actress in a Supporting Role; Golden Globes 1992 – Best Performance by an Actor in a Motion Picture – Comedy/Musical, Best Performance by an Actress in a Supporting Role in a Motion Picture; Venice IFF 1991 – Silver Lion; BSFC Award 1991 – Best Supporting Actress; LAFCA Award 1991 – Best Actress
Najpierw rysownik, ilustrator, autor reklamówek, producent. Urodził się w 1940 roku w Medicine Lake, Minnesota, USA. W 1969 w Londynie dołączył do grupy brytyjskich komików, zasłynął pomysłowymi animacjami-wycinankami, wykorzystanymi w filmach Monty Pythona. Sporadycznie występował jako aktor. Monthy Python i święty Graal był dla niego szansą, by po raz pierwszy stanąć za kamerą wraz ze współreżyserem Terry Jonesem, a wkrótce doczekał się samodzielnego debiutu Jabberwocky. Przylgnęła do niego łatka niepoprawnego fantasty i anarchicznego humorysty. Oscylując pomiędzy artystyczną ekstrawagancją i zadziwiającą nieprzewidywalnością, Gilliam konsekwentnie dowodzi oryginalności plastycznej swoich wizji.
W 2009 roku został uhonorowany nagrodą Academy Fellowship, jest laureatem m.in. nagród BAFTA (animacje dla Latającego Cyrku Monthy Pythona), nominacji do Oscara (scenariusz Brazil) czy Złotych Globów krytyki w USA.
1975 Monty Python i Święty Graal / Monty Python and the Holy Grail (co-dir.)
1977 Jabberwocky
1981 Bandyci czasu / Time Bandits
1983 Karmazynowe Ubezpieczenie Ostateczne / The Crimson Permanent Assurance (short)
1985 Brazil
1988 Przygody Barona Munchhausena / The Adventures of Baron Munchhausen
1991 Fisher King / The Fisher King
1995 12 małp / Twelve Monkeys
1998 Las Vegas Parano / Fear and Loathing in Las Vegas
2005 Nieustraszeni bracia Grimm / The Brothers Grimm
2005 Kraina traw / Tideland
2009 Parnassus – człowiek, który oszukał diabła / The Imaginarium of Doctor Parnassus
2010 The Legend of Hallowdega (short)
2011 Świetna rodzina / The Wholly Family (short)
selected animations
1968 Czas na opowieść / Storytime (short)
1968 Animations for We Have Ways of Making You Laugh
1968 Animations for The Marty Feldman Comedy Machine
1968 Świąteczna kartka / The Christmas Card (animation for Do Not Adjust Your Stockings)
1968 Animations for Do Not Adjust Your Set
1969–1974 Animations for TV series Latający Cyrk Monty Pythona / Monty Python’s Flying Circus
1971 Sen o lataniu / The Miracle of Flight (short)
1971 Animations for A teraz coś z zupełnie innej beczki / And Now for Something Completely Different
1979 Animations for Żywot Briana / Monty Python’s Life of Brian
1982 Animations for Monty Python na żywo w Hollywood Bowl / Monty Python Live at Hollywood Bowl
1983 Animations for Sens życia według Monty Pythona / Monty Pythons The Meaning of Life
2006 Animations for Latający Cyrk Monty Pythona – Perełki Monty Pythona: Terry Gilliam / Monty Python’s Flying Circus – Terry Gilliam’s Personal Best