English

Zła siostra

Laura Mulvey, Peter Wollen
The Bad Sister
Wielka Brytania 1983 / 93’

Pokazany w jednym z pierwszych miesięcy nadawania brytyjskiej telewizji Kanał 4 film Zła siostra jest poświęcony problemowi szaleństwa, rywalizacji miedzy rodzeństwem i niezrownowazonych relacji macierzyńskich w fantastycznym otoczeniu ulegającym wpływom pop-kultury, psychodelii i punku lat 80-tych. Film rozpoczyna się od śledztwa w sprawie rzekomego zabójstwa pięknej Ishebel i jej ojca przez jej zazdrosną przyrodnią siostrę, Jane Wild. Film ten jest punktem przejścia Mulvey i Wollena od taśmy 16-milimetrowej do 1-calowego telewizyjnego dramatu wideo, opiera się na licznych ekranach, wywiadach w studio nagraniowym i na kasetach wideo. W stylu dekonstrukcyjnym buduje historię Jane, którą prześladuje wspomnienie morderstwa Ishebel, jak i niewyjaśnionej śmierci jej własnej matki. W miarę jak Jane traci równowagę emocjonalną, film przekształca się w melodramat fantasy. Anarchiczna femme fatale Mulvey i Wollena dramatycznym gestem obcina włosy i wyrusza w przypominającą trans podróż ku samopoznaniu. Oparta na powieści Emmy Tennant Zła siostra podwaza podgatunek melodramatu o bliźniaczkach z lat 40-tych, wnosząc na piedestał siłę Jane i budując oniryczny, ekspresjonistyczny krajobraz za pomocą elegijnych efektów wideo.

Lara Thompson

Laura Mulvey, Peter Wollen

Laura Mulvey

Urodzona w Oxfordzie w 1941 Laura Mulvey studiowała historię na Uniwersytecie Oxfordzkim. W 1975 opublikowała Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, niezwykle wpływową feministyczną polemikę psychoanalityczną na temat systemów oglądania jako podglądania stworzonych w filmach Hollywoodzkich. Mulvey wraz z Peterem Wollenem nakręcili sześć filmów, które były próbą sprzeciwu wobec struktur patriarchalnych, m.in. Zagadki Sfinksa (1977), Frida Kahlo i Tina Modotti (1982) i Zła siostra (1983). Mulvey dużo pisała o Sirku, Godardzie i Hitchcocku. Pozostaje najwybitniejszym autorytetem w dziedzinie teorii filmu. Jej niedawno opublikowana książka Death 24 Times a Second analizuje wpływ nowych mediów na zmiany sposobu oglądania filmów. Mulvey obecnie jest profesorem filmoznawstwa i nauki o mediach w Birkbeck College na Uniwersytecie Londyńskim.

 

Peter Wollen

Urodzony w Londynie w 1938 Peter Wollen studiował anglistykę na Uniwersytecie Oksfordzkim. Jego wpływowa książka Signs and Meanings in Cinema (1969) stanowi refleksję na temat jego zainteresowań semiotyką, strukturalizmem, kinem Hollywoodzkim, sowiecką awangardą, francuską nową falą. Jego eseje 'The two avant-gardes' i 'Counter cinema' umocniły jego pozycję jako czołowego teoretyka kinowej awangardy. Był współautorem filmu Zawód: reporter (Professione: reporter, reż. Michaelangelo Antonioni, 1975). Pomiędzy 1974 a 1983 nakręcił sześć filmów wspólnie z Laurą Mulvey. Jego własny obraz Friendship’s Death (1987) to futurystyczna historia, która rozgrywa się w Ammanie we wrześniu 1970, w czasie bitwy palestyńskich partyzantów z jordańską armią. Wollen jest emerytowanym profesorem Wydziału Filmu, Telewizji i Nowych Mediów na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. 

Powiązany wątek na Forum NH

czytaj

Twórcy

reżyseria Laura Mulvey, Peter Wollen
scenariusz Laura Mulvey and Peter Wollen (adapted from the novel by Emma Tennant)
zdjęcia Diane Tammes
montaż Andy Kemp
muzyka Karl Jenkins, Mike Ratledge
obsada Dawn Archibald, Kevin McNally, Matyelok Gibbs, Marty Cruikshank, Emma Jacobs
producent Nigel Stafford-Clark
produkcja Moving Picture Company
źródło kopii Channel 4, FilmFour
język angielska