English

Krystaliczne spojrzenie

Laura Mulvey, Peter Wollen
Crystal Gazing
Wielka Brytania 1982 / 92’

Krystalomancja ukazuje trudne relacje międzyludzkie w czasie kryzysu ekonomicznego w Londynie w latach 80-tych. Tak jak The Last of England (1987) Dereka Jarmana, Krystalomancja doskonale przedstawia konsekwencje Thatcheryzmu. Zbankrutowany ilustrator Neil i jego przyjaciel Julian, który właśnie kończy doktorat o Kocie w butach Perraulta, są w gorszej sytuacji finansowej i psychicznej niż bohaterki-kobiety: Kim, która jest muzykiem i Vermilion, która zajmuje się analizą fotografii. Strajki robotnicze, bezrobocie, a przede wszystkim alienacja i desperacja zmuszają Neila i Juliana do ostatecznych wyborów. Błędne połączenia telefoniczne prowadzą do chaosu i bezsensownej dyskusji między Neilem a Kim, w której bohaterka zachowuje się dwuznacznie wobec tragedii przyjaciela Neila. Krystalomancja staje się surrealistyczną czarną komedią; z nutą autoironii i syntezą przemyśleń reżyserów na temat języka filmowego, psychoanalizy i polemiki społecznej. Złożony narracyjnie, film ten pozostaje najmniej formalistycznym z dzieł Mulvey i Wollena, a jego tytuł jest sarkastyczny: przyszłość widoczna w kuli jest kryształowo jasna, lecz bardzo ponura.

Kamila Kuc 

Laura Mulvey, Peter Wollen

Laura Mulvey

Urodzona w Oxfordzie w 1941 Laura Mulvey studiowała historię na Uniwersytecie Oxfordzkim. W 1975 opublikowała Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, niezwykle wpływową feministyczną polemikę psychoanalityczną na temat systemów oglądania jako podglądania stworzonych w filmach Hollywoodzkich. Mulvey wraz z Peterem Wollenem nakręcili sześć filmów, które były próbą sprzeciwu wobec struktur patriarchalnych, m.in. Zagadki Sfinksa (1977), Frida Kahlo i Tina Modotti (1982) i Zła siostra (1983). Mulvey dużo pisała o Sirku, Godardzie i Hitchcocku. Pozostaje najwybitniejszym autorytetem w dziedzinie teorii filmu. Jej niedawno opublikowana książka Death 24 Times a Second analizuje wpływ nowych mediów na zmiany sposobu oglądania filmów. Mulvey obecnie jest profesorem filmoznawstwa i nauki o mediach w Birkbeck College na Uniwersytecie Londyńskim.

 

Peter Wollen

Urodzony w Londynie w 1938 Peter Wollen studiował anglistykę na Uniwersytecie Oksfordzkim. Jego wpływowa książka Signs and Meanings in Cinema (1969) stanowi refleksję na temat jego zainteresowań semiotyką, strukturalizmem, kinem Hollywoodzkim, sowiecką awangardą, francuską nową falą. Jego eseje 'The two avant-gardes' i 'Counter cinema' umocniły jego pozycję jako czołowego teoretyka kinowej awangardy. Był współautorem filmu Zawód: reporter (Professione: reporter, reż. Michaelangelo Antonioni, 1975). Pomiędzy 1974 a 1983 nakręcił sześć filmów wspólnie z Laurą Mulvey. Jego własny obraz Friendship’s Death (1987) to futurystyczna historia, która rozgrywa się w Ammanie we wrześniu 1970, w czasie bitwy palestyńskich partyzantów z jordańską armią. Wollen jest emerytowanym profesorem Wydziału Filmu, Telewizji i Nowych Mediów na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. 

Twórcy

reżyseria Laura Mulvey, Peter Wollen
scenariusz Laura Mulvey, Peter Wollen
zdjęcia Diane Tammes
montaż Larry Sider
muzyka Poly-Styrene oraz X-Ray Spex
obsada Gavin Richards, Lora Logic, Mary Maddox, Jeff Rawle, Patrick Bauchau, Keith Allen
producent Rebecca O’Brien
produkcja British Film Institute, Channel 4
źródło kopii British Film Institute
język angielska