English

Pentesilea: Królowa Amazonek

Laura Mulvey, Peter Wollen
Penthesilea: Queen of the Amazons
Wielka Brytania 1974 / 99’

Przez całą swoją karierę Laura Mulvey fascynowała się grecką kulturą i mitycznym obrazem kobiety. W filmie Pentesilea: Królowa Amazonek (pierwszym filmie Mulvey, współwyreżyserowanym wraz z Peterem Wollenem), artystka zastanawia sie jak zinterpretowac na nowo mit o Królowej Amazonek w kontekście potężnej feministycznej polemiki lat 70-tych., ktora czesto odwolywala sie do pozycji  kobiet „heroicznych” w micie jak i feministycznej walce politycznej. Mulvey i Wollen stworzyli film bez montażu, sięgając granicy teorii długich ujęć Bazina. Film oparty jest na eksperymentalnych, antynarracyjnych zabiegach formalnych, takich jak monologi dydaktyczne, złożone kolaże obrazów, rzeźb i komiksów, które dekonstruują i kwestionują zarówno mit kobiecości, jak i dominujący w kinie obraz kobiety. Pierwsza część pokazuje aktorkę pantomimy, która w ciągu 20 minut przedstawia skondensowaną wersję sztuki Kleista z 1808 zatytułowanej Pentasilea. W drugiej części sam Wollen opowiada o micie Amazonki jako nieosiągalny ideał. W ostatniej części wcześniejsze elementy są pokazane na czterech ekranach, aż wreszcie główna aktorka – mim zmywa swój makijaż, zwracajac sie do kamery.  

Lara Thompson 

Laura Mulvey, Peter Wollen

Laura Mulvey

Urodzona w Oxfordzie w 1941 Laura Mulvey studiowała historię na Uniwersytecie Oxfordzkim. W 1975 opublikowała Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, niezwykle wpływową feministyczną polemikę psychoanalityczną na temat systemów oglądania jako podglądania stworzonych w filmach Hollywoodzkich. Mulvey wraz z Peterem Wollenem nakręcili sześć filmów, które były próbą sprzeciwu wobec struktur patriarchalnych, m.in. Zagadki Sfinksa (1977), Frida Kahlo i Tina Modotti (1982) i Zła siostra (1983). Mulvey dużo pisała o Sirku, Godardzie i Hitchcocku. Pozostaje najwybitniejszym autorytetem w dziedzinie teorii filmu. Jej niedawno opublikowana książka Death 24 Times a Second analizuje wpływ nowych mediów na zmiany sposobu oglądania filmów. Mulvey obecnie jest profesorem filmoznawstwa i nauki o mediach w Birkbeck College na Uniwersytecie Londyńskim.

 

Peter Wollen

Urodzony w Londynie w 1938 Peter Wollen studiował anglistykę na Uniwersytecie Oksfordzkim. Jego wpływowa książka Signs and Meanings in Cinema (1969) stanowi refleksję na temat jego zainteresowań semiotyką, strukturalizmem, kinem Hollywoodzkim, sowiecką awangardą, francuską nową falą. Jego eseje 'The two avant-gardes' i 'Counter cinema' umocniły jego pozycję jako czołowego teoretyka kinowej awangardy. Był współautorem filmu Zawód: reporter (Professione: reporter, reż. Michaelangelo Antonioni, 1975). Pomiędzy 1974 a 1983 nakręcił sześć filmów wspólnie z Laurą Mulvey. Jego własny obraz Friendship’s Death (1987) to futurystyczna historia, która rozgrywa się w Ammanie we wrześniu 1970, w czasie bitwy palestyńskich partyzantów z jordańską armią. Wollen jest emerytowanym profesorem Wydziału Filmu, Telewizji i Nowych Mediów na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. 

Artykuły o filmie

Film w internecie

Twórcy

reżyseria Laura Mulvey, Peter Wollen
scenariusz Laura Mulvey, Peter Wollen
zdjęcia Louis Castelli
montaż Larry Sider
obsada Peter Wollen, Grace McKeaney (voice of Jessie Ashley); the mime troupe: Debra Dolansky, Michael Thomas, Jan Creighton, Jim Goode, Lisa Kephart, Pat Kerwin, Whit MacLaughlin, Kristine Nielsen, Brian Reich, Jerry Stropnicky, Ann Woodworth,
producent Laura Mulvey, Peter Wollen
źródło kopii British Film Institute
język angielska