English

Niech żyje miłość

Tsai Ming-Liang
Vive l’amour / Ai qing wan sui
Tajwan 1994 / 120’

Sceną filmu Niech żyje miłość jest mieszkanie wystawione na sprzedaż - ekskluzywne, puste i bezpańskie. W nim splatają się losy Hsiao-kanga, sprzedawcy miejsc na urny w kolumbarium, May Lin, agentki nieruchomości, i Ah-junga, handlującego odzieżą na ulicy. May Lin sypia tu z prawie sobie nieznanym Ah-jungiem, pomieszkuje tu dwóch mężczyzn, którzy nie mają się gdzie podziać. Dramat wyizolowanych postaci zamyka się w wyizolowanej przestrzeni, która przestaje być realna, zamienia się w przestrzeń wewnętrzną.

Tsai powraca do problemu niemożności komunikacji - bohaterowie nie rozmawiają ze sobą, nie są w stanie wyrazić własnych pragnień i tęsknot. Żyją w matni, tuż obok siebie, ale nigdy razem, nieświadomi wzajemnej bliskości, zawsze niechciani i niepotrzebni, jak towary, które oferują. Są od siebie tak oddaleni, jednak widz, obserwując ich w chwilach najintymniejszych, maksymalnie się do nich zbliża. Reżyser konsekwentnie utrzymuje swój surowy, pełen statycznych ujęć styl. Niezwykła siła emocji znajduje jednak ujście, choćby we wstrząsającym, wyczerpującym zakończeniu, kiedy May Lin nie może przestać płakać. Jej niekończący się płacz to symbol pesymizmu Tsaia, znak niemożliwego katharsis.

Karolina Kosińska

Twórcy

reżyseria: Tsai Ming-liang
scenariusz: Tsai Ming-liang, Tsai Yi-chun, Yang Pi-ying
zdjęcia: Liao Pen-jung, Lin Ming-kuo
montaż: Sung Shia-cheng
obsada: Lee Kang-sheng, Chen Chao-jung, Yang Kuei-mei
producent: Chung Hu-pin, Hsu Li-kong
produkcja: Central Motion Pictures Corporation
nagrody: Venice IFF 1994 - Złoty Lew, nagroda FIPRESCI, Golden Horse FF 1994 - najlepszy film, najlepszy reżyser, Singapore IFF 1995 - najlepszy film azjatycki, najlepsza aktorka
wersja językowa: mandaryńska