en

Nakarmić kruki

Cria cuervos / Cría cuervos
reż. Carlos Saura
Hiszpania 1976 / 110’
napisy: polskie i angielskie

Ana i jej dwie siostry zostają osierocone przez oboje rodziców. Po pogrzebie, wraz ze zniedołężniałą babką, trafiają pod opiekę srogiej ciotki, która wprowadza nowe surowe reguły. Nie pomagają im one jednak uporać się z żałobą. Wręcz przeciwnie – w fantazjach Any powraca do niej duch matki oraz obrazy przeszłości, która nawet za życia rodziców nie była łatwa. Dziewczynka, zatapiając się we wspomnieniach i marzeniach, coraz bardziej ulega fascynacji śmiercią... Karm kruki, a te wydziobią ci oczy – mówi hiszpańskie przysłowie, do którego odnosi się tytuł niezwykłego filmu Carlosa Saury. Utrzymany w poetyce snu, nie tylko zgłębia mechanizmy dziecięcej traumy i żałoby, lecz także jest metaforą stosunków pod dyktatorskimi rządami generała Franco w Hiszpanii. Bogactwo znaczeń sprawia, że Nakarmić kruki pozostaje jednym z najważniejszych dzieł Saury oraz europejskiej sztuki filmowej lat 70.

Opracowanie: Adam Kruk

nagrody

Cannes IFF 1976 - Special Jury Prize

Carlos Saura

Urodzony w Aragonii w 1932 roku, pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach artystycznych. W 1957 roku ukończył reżyserię filmową na uniwersytecie w Madrycie, gdzie studiował także inżynierię i dziennikarstwo. W tym samym roku zrealizował dokument Niedzielne popołudnie. Następnie nakręcił łączący tradycję dokumentalną i fabularną dramat Los golfos, a w 1966 roku filmem Polowanie rozpoczął trwającą blisko 20 lat współpracę z producentem Elíasem Querejetą, która zapewniła mu względną swobodę twórczą w czasach dyktatury generała Franco. W okresie tym reżyser tworzył głównie dramaty psychologiczne i rodzinne, w sposób zakamuflowany odnoszące się do sytuacji politycznej na Półwyspie Iberyjskim. Naznaczone liryzmem i oniryzmem, czerpiące z hiszpańskiej literatury (Calderon, Sender, Lorca) czy malarstwa (Ribeiro, Murillo, Goya) filmy Saury są dziełami nad wyraz oryginalnymi i autorskimi. Saura osiągnął maestrię także w filmach taneczno-muzycznych: operowych (Salome, Carmen) czy baletowych z udziałem Cristiny Hojos i Antonia Gadesa (Krwawe gody).

Wybrana filmografia:

1959 Los golfos / The Delinquents

1966 Polowanie / La caza / The Hunt

1973 Anna i wilki / Ana y los lobos / Anna and the Wolves

1982 Słodkie godziny / Dulces horas / Sweet Hours

1998 Tango

2009 Ja, Don Giovanni / Io, Don Giovani / I, Don Giovanni

Twórcy

reżyseria Carlos Saura
scenariusz Carlos Saura
zdjęcia Teo Escamilla
montaż Pablo G. del Amo
muzyka Federico Mompou, José Luis Perales
obsada Ana Torrent, Geraldine Chaplin, Mónica Randall, Héctor Alterio, Florinda Chico
producent Elías Querejeta, Pedro El Samu
produkcja Elías Querejeta Producciones Cinematográficas
właściciel praw Tamasa Distribution
język hiszpański
barwa kolor