English

Koniec

Christopher Maclaine
The End
USA 1953 / 35’

Bitnikowski poemat o wielu równoległych, acz nieuchronnych końcach. Oglądamy ostatni dzień z życia szóstki ludzi, którzy właśnie mają popełnić samobójstwo: dosłownie lub metaforycznie. Jednak pojawiające się w pierwszych kadrach opary atomowego grzyba i sączący się zza niego głos narratora nie pozostawiają wątpliwości: czekamy tu na „wielkie samobójstwo ludzkiego gatunku”. Półżywych, półmartwych niedoszłych samobójców toczy symptomatyczna dla całego społeczeństwa choroba: konsumpcyjne odczłowieczenie, zimnowojenny paranoiczny strach i przeraźliwa alienacja. Maclaine swoją nerwową, naspeedowaną narracją, apokaliptycznymi obrazami i posępnym nastrojem wprowadzał współczesnych mu widzów w stan histerycznego szoku.

Christopher Maclaine

Mieszkający w latach 40. i 50. w San Francisco poeta-bitnik, nakręcił w swoim życiu tylko cztery filmy, zanim jego umysłem na dobre zawładnęła amfetamina. Wszystkie uznawane są za arcydzieła amerykańskiej awangardy filmowej. Najdłuższy z nich to Koniec, pierwszy amerykański film z bombą atomową w tle; o dekadę wcześniejszy od dzieł Stanleya Kubricka, Jacka Arnolda i Sidneya Lumeta.

Filmografia

1953 Koniec / The End (short)

1953 Scotch Hop (short)

1957 The Man Who Invented Gold (short)

1958 Beat (short)

Twórcy

reżyseria Christopher Maclaine
scenariusz Christopher Maclaine
zdjęcia Christopher Maclaine
montaż Christopher Maclaine
producent Christopher Maclaine
właściciel praw LUX
język angielski
barwa cz.-b.