English

Raj: Miłość

Ulrich Seidl
Paradise: Love / Paradies: Liebe
Austria, Niemcy, Francja 2012 / 120’
zaprasza AGAINST GRAVITY

AGAINST GRAVITY przedstawia:

Miłość to pierwsza część planowanej trylogii – kolejne mają nosić podtytuły Wiara i Nadzieja. Protagonistka Miłości, pięćdziesięciokilkuletnia Teresa, kieruje się do kenijskiego kurortu. Takie turystki nazywane są sugar mamas – dojrzałe Europejki, które pośród palm i piaszczystych plaż szukają pięknych, czekoladowych chłopców gotowych na wszystko. Kluczem do sukcesu jest umiejętność wykreowania iluzji: kobiety, które ze względu na wiek czy wagę zostały w swoim środowisku wyrzucone poza nawias, muszą poczuć się jak adorowane i pożądane boginie.

Reżyser skupia się na kobiecej seksualności, której zniuansowany charakter ujmuje w bezlitosne, bezkompromisowe obrazy. Mimo że Raj jest pierwszym filmem Seidla, który rozgrywa się poza granicami Austrii, pozostaje gorzką analizą europejskiej mentalności i kultury.

Ulrich Seidl

Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości.

Filmografia

1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)

1982 Bal / Der Ball / The Prom (short)

1984 Look 84 (short)

1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.)

1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.)

1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.)

1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.)

1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.)

1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.)

1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.)

1998 Modelki / Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.)

2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.)

2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute)

2007 Import/Export

2012 Paradies: Liebe

Artykuły o filmie

Strona oficjalna

Powiązany wątek na Forum NH

czytaj

Twórcy

reżyseria Ulrich Seidl
scenariusz Ulrich Seidl, Veronika Franz
zdjęcia Wolfgang Thaler, Ed Lachman
montaż Christof Schertenleib
dźwięk Ekkehart Baumung
obsada Margarethe Tiesel, Peter Kazungu, Inge Maux
producent Philippe Bober, Christine Ruppert, Ulrich Seidl
produkcja Ulrich Seidl Film, Produktion GMBH, Tatfilm, Société Parisienne de Production, ORF Film/Fernseh-Abkommen, WDR / Arte, ARD Degeto Film, Arte France
polski dystrybutor Against Gravity
źródło kopii Coproduction Office
język angielski, niemiecki, suahili