English

Drodzy towarzysze!

Andrey Konchalovskiy
Dear Comrades / Dorogie tovarishchi
Rosja 2020 / 120’
Dni Fauna

Andriej Konczałowski zrobił film o generacji swoich rodziców: o ludziach, którzy przetrwali II wojnę światową i bezgranicznie zaufali komunizmowi. Osadziwszy akcję czarno-białego dramatu w 1962 roku, w Nowoczerkasku, podczas strajku, którego tragiczna historia przebiła się do publicznej świadomości dopiero w latach 90., reżyser portretuje komunistyczne elity. Bohaterką Drogich towarzyszy! jest partyjna szycha Ludmiła, wystarczająco uprzywilejowana, by przymykać oko na wady socjalistycznej ojczyzny. Do czasu gdy w miejscowej fabryce rozpocznie się tłumiony krwawo strajk, do którego przyłączy się – i tak jak wielu innych zniknie – córka Ludmiły. Konczałowskiego interesuje moment zrywania zasłony, konfrontacji rzeczywistości z ideałami. Elegancki, acz podlany goryczą film wykracza jednak poza relacjonowanie historii. To komentarz i do współczesnej Rosji, pożerającej własne dzieci, do apatii i konformizmu elit. To także rzecz o cynicznym państwie, które każdemu pokoleniu funduje traumę, a potem przyciąga do piersi niczym kochająca matuszka i przysięga, że od dziś będzie już inaczej.

Małgorzata Sadowska

nagrody

MFF w Wenecji 2020 - Specjalna Nagroda Jury

Andrey Konchalovskiy

Rosyjski reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Niedoszły pianista – młodość spędził, ćwicząc gamy w prestiżowym moskiewskim konserwatorium, ale w latach 60., podobnie jak jego brat Nikita Michałkow, postanowił zostać filmowcem. Podczas studiów w pracowni Michaiła Romma we WGIK poznał Andrieja Tarkowskiego, z którym współpracował jako scenarzysta przy filmach  Mały marzyciel (1960),  Dziecko wojny (1962) i  Andriej Rublow (1966). Reżyserskim debiutem Konczałowskiego był  Pierwszy nauczyciel (1965), adaptacja powieści Czingiza Ajtmatowa. Był to początek jego długotrwałego flirtu z twórczością rosyjskich klasyków: ekranizował choćby Turgieniewa (Szlacheckie gniazdo) czy Czechowa (Wujaszek Wania). Po realizacji gorąco przyjętej w Cannes epopei Syberiada (1978) zdecydował się pozostać na Zachodzie, gdzie pracował m.in. z Maxem von Sydowem, Glenn Close, Nastassją Kinski, Whoopie Goldberg czy Sylvestrem Stallone’em. Na początku lat 90. Konczałowski wrócił do Rosji, a stworzone tam filmy przyniosły mu uznanie na festiwalach w Berlinie (Wewnętrzny krąg), Cannes (Kurka Riaba) czy Wenecji (Dom wariatówBiałe noce listonosza Aleksieja Triapicyna).

Wybrana filmografia

1960 Mały marzyciel / Katok i skripka / The Steamroller and the Violin

1978 Syberiada / Sibiriada / Syberiade

1994 Kurka Riaba / Kurochka Ryaba / Ryaba My Chicken

2002 Dom wariatów / Dom durakov / House of Fools

2014 Białe noce listonosza Aleksieja Triapicyna / Belye nochi pochtalyona Alekseya Tryapitsyna / The White Nights of Postman Aleksey Tryapitsyn

Twórcy

reżyseria Andrey Konchalovskiy
scenariusz Elena Kiseleva, Andrey Konchalovskiy
zdjęcia Andrey Naydenov
montaż Karolina Maciejewska, Sergey Taraskin
obsada Yuliya Vysotskaya, Vladislav Komarov, Andrey Gusev
producent Olesya Gidrat
produkcja Production Center of Andrei Konchalovsky
język rosyjski
barwa cz.-b.