W swoim dziewiątym filmie obserwacyjnym Kazuhiro Sôda powraca do kliniki doktora Yamamoto, którego praktyce psychiatrycznej przyglądał się już w Mental (2008). Tym razem to nie dynamika szpitalnej przestrzeni jest główną osią historii, ani pacjenci i ich problemy, lecz postać zasłużonego wieloletnim stażem lekarza, którego obserwujemy w momencie odejścia na emeryturę. Yamamoto to postać-legenda w świecie japońskiej psychiatrii, dla wielu – prawdziwy wybawca. Dlatego też jego odejście staje się aktem formacyjnym dla lokalnej społeczności, której Sôda przygląda się od lat (np. w Morzu wewnętrznym, 18. NH). Kamera zastyga w codzienności, subtelnie rejestrując prywatne sprawy. Reżyser z szacunkiem obserwuje otoczenie Yamamoto i tworzy portret zarówno przyjaźni, jak i ulotności, który dobitnie puentuje relacja lekarza z jego żoną, pogrążonej w alzheimerowskiej niepamięci. Zero staje się jednocześnie dla Sôdy metodologicznym początkiem, punktem wyjścia, bowiem po raz pierwszy dokumentalista zaczyna obserwować także siebie.
MFF w Berlinie 2020 – Nagroda Jury Ekumenicznego; Festival des 3 Continents 2020 – najlepszy film
Japoński dokumentalista i pisarz do niedawna mieszkający w Nowym Jorku. Swoje filmy produkuje wraz z żoną, Kiyoko Kashiwagi. Sôda nazywa je „filmami obserwacyjnymi” i tworzy całkowicie niezależnie, kierując się swoimi „dziesięcioma przykazaniami”, w których zaznacza istotę braku researchu, scenariusza i narzuconej narracji. W momencie wybuchu pandemii zaangażował się (razem z Kôjim Fukadą i Ryūsuke Hamaguchim) w ruch wspierający sieć japońskich kin studyjnych. Obecnie mieszka w Okayamie, gdzie kręci swoje filmy.
2007 Kampania / Campaign
2008 Mental
2010 Pokój / Peace
2012 Theatre 1
2012 Theatre 2
2013 Kampania 2 / Campaign 2
2015 Fabryka ostryg / Oyster Factory
2018 Morze wewnętrzne / Inland Sea
2020 Zero