Ubrana w kostium socjologicznej fantastyki refleksja nad PRL-em z okresu stanu wojennego. Ocalałe z wojny atomowej resztki społeczeństwa w murach betonowego schronu czekają na przybycie mitycznej Arki, która zabierze ich do lepszego świata. Szulkin niezwykle celnie portretuje stan społecznego rozkładu. Żyjący obietnicą ratunku mieszkańcy bunkra popadają w pogłębiające się szaleństwo. Na ich wierze żerują strażnicy – świadomi, że Arka jest tylko propagandowym wymysłem rządu chcącego utrzymać ludzi w ryzach. Zaprezentowana w O-bi, o-ba wizja świata pozbawionego nadziei na ratunek to zapis stanu umysłów wielu Polaków po wydarzeniach grudnia 1981.
Gdańsk PFF 1985 – Producion Design Award; Lille EFF 1985 – Federation of European Film Directors Award
Gdańszczanin, rocznik 1950. Jest absolwentem Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Przygodę z kinem zaczynał od animacji i impresji filmowych. Zasłynął jako autor analizującej mechanizmy społeczne tetralogii science fiction, na którą składają się Golem, Wojna światów – następne stulecie, O-bi, o-ba: koniec cywilizacji oraz Ga, ga: Chwała bohaterom. Od 1993 roku wykłada reżyserię na swojej macierzystej uczelni. Jest bohaterem filmu dokumentalnego Kim Pan jest, Panie Szulkin? (1994) wyreżyserowanego przez Katarzynę Kotulę i Urszulę Sochacką.
1979 Golem
1981 Wojna światów – następne stulecie / The War of the World: Next Century
1984 O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji / O-Bi, O-Ba – The End of Civilization
1985 Ga, ga: Chwała bohaterom / Ga-ga: Glory to the Heroes
1990 Femina
2003 Ubu król / King Ubu