English

Spotkania Anny

Chantal Akerman
The Meetings of Anna / Les rendez-vous d'Anna
Francja, Belgia, Niemcy Zachodnie 1978 / 122’
Wieści z domu Powiedz mi

Rytm tego filmu wyznacza ruch zwalniających i przyspieszających nocnych pociągów, przesuwających się za oknem peronów i stacji, których fragmenty wydobywają z ciemności światła dworcowych latarni. W podobny sposób poznajemy tytułową Annę (Aurore Clément), 28-letnią reżyserkę, która podróżuje przez Niemcy Zachodnie i Belgię do Paryża, gdzie kończy trasę promującą swój film. Światło na milczącą, zanurzoną w egzystencjalnym półmroku postać rzucają towarzysze podróży, z którymi przez chwilę dzieli hotelowy pokój, ławkę na peronie, korytarz kołyszącego się składu, stolik w dworcowym barze. Ale ani kochankowie, ani matka nie są w stanie zatrzymać jej przy sobie. Zrywanie jest specjalnością Anny. Wczesny film Chantal Akerman dotyka kluczowych dla jej twórczości wątków. Bezdomność i nomadyzm, intymna relacja z matką, poczucie izolacji, erotyczna fascynacja kobietą: wszystkie te tematy reżyserka rozwijała w swoich kolejnych projektach. I tu także pociągi i dworce odsłaniają swój ambiwalentny charakter, pełne są powidoków innych podróży. Rozpoczynające się przyjazdem do Niemiec Spotkania Anny są więc i filmem o konsekwencjach Zagłady, nocy, po której wciąż nie może nadejść dzień.

Małgorzata Sadowska

Chantal Akerman

(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. Swój pełnometrażowy debiut Hôtel Monterey (1973) zrealizowała w Stanach Zjednoczonych, będąc pod dużym wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa. Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.

Wybrana filmografia

1972 Hôtel Monterey

1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,

1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna

1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me

1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy

1991 Nuit et jour / Night and Day

1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York

2000 Uwięziona / La captive / The Captive

2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move

2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly

Twórcy

reżyseria Chantal Akerman
scenariusz Chantal Akerman
zdjęcia Jean Penzer
montaż Francine Sandberg
obsada Aurore Clément, Helmut Griem, Magali Noël, Hanns Zischler, Lea Massari, Jean-Pierre Cassel
producent Alain Dahan, Maya Faber-Jansen, Emile Poppe
produkcja Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Hélène Films, Paradise Films, Unité Trois, ZDF
właściciel praw Cinémathèque Royale de Belgique
język francuski