English

Wieści z domu

Chantal Akerman
News from Home
Francja, Belgia, Niemcy Zachodnie 1977 / 85’
Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela Spotkania Anny

Z niepokojem oczekuję wiadomości. Wiesz, że żyję dla twoich listów – pisze Natalia Akerman do córki, która w 1972 roku wyjechała do Nowego Jorku, by tam zanurzyć się w świat filmowej awangardy. Chantal Akerman nie tylko przechowuje owe „wieści z domu”, ale kilka lat później powraca z nimi do Ameryki. Posłużą jako ścieżka dźwiękowa jej dokumentalnego eseju. Kręcony na zatłoczonych nowojorskich ulicach, w metrze i w pustych zaułkach film jest kroniką oddalenia, relacją z emigranckiego „pomiędzy”, ale i portretem skomplikowanej matczyno-córczynej relacji: swoistego uzależnienia, które zarazem znosi i wymusza dystans. Listy czyta z offu sama Chantal Akerman. Modlitewna melodia jej głosu i obrazy zatłoczonego miasta, będącego scenografią dla dotkliwie odczuwanej obcości, stanowią odpowiedź na tęsknotę i nieustanne prośby matki, by pisała częściej i więcej.

Małgorzata Sadowska

Chantal Akerman

(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. Swój pełnometrażowy debiut Hôtel Monterey (1973) zrealizowała w Stanach Zjednoczonych, będąc pod dużym wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa. Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.

Wybrana filmografia

1972 Hôtel Monterey

1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,

1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna

1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me

1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy

1991 Nuit et jour / Night and Day

1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York

2000 Uwięziona / La captive / The Captive

2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move

2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly

Twórcy

reżyseria Chantal Akerman
scenariusz Chantal Akerman
zdjęcia Babette Mangolte, Jim Asbell
montaż Francine Sandberg
obsada Chantal Akerman
producent Marilyn Watelet, Alain Dahan, Guy Cavagnac, Liliane de Kermadec
produkcja Paradise Films, Institut National de Audiovisuel (INA), Unité Trois, ZDF
właściciel praw Cinémathèque Royale de Belgique
język francuski