Pierwszy nowojorski film Chantal Akerman, krótkometrażowy esej o czasie i przestrzeni inspirowany twórczością Michaela Snowa. Pokój został zrealizowany we wnętrzu wynajmowanego przez reżyserkę maleńkiego mieszkania i nakręcony pożyczoną (od samego Roberta Rauschenberga!) kamerą. Podążając za jej powolnym, płynnym spojrzeniem, wyłapujemy detale prostego pomieszczenia. Operatorka Babette Mangolte wprawia w ruch kolejne „martwe natury”: czajnik na kuchence, stolik z filiżankami i owocami, przetartą komodę, obite czerwonym pluszem krzesło, łóżko, na którym leży jedyny ruchomy, choć zarazem całkowicie pasywny „obiekt” – ciało Chantal Akerman. Czy ten pokój należy do niej, czy może ona do niego?
(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. Swój pełnometrażowy debiut Hôtel Monterey (1973) zrealizowała w Stanach Zjednoczonych, będąc pod dużym wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa. Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.
1972 Hôtel Monterey
1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,
1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna
1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me
1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy
1991 Nuit et jour / Night and Day
1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York
2000 Uwięziona / La captive / The Captive
2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move
2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly