English

Hôtel Monterey

Chantal Akerman
Belgia, USA 1972 / 65’
Pokój Pokój

Dokumentalny esej Akerman ze zdjęciami Babette Mangolte opowiada o życiu wewnętrznym pewnego budynku. Pomysł był bardzo prosty – mówiła w jednym z wywiadów operatorka. Chantal chciała pokazać ludzi, którzy tam mieszkali. Doskonale rozumiałam, co chce zrobić, bo w podobnym miejscu spędziłam swój pierwszy rok w Nowym Jorku. To był hotel dla włóczęgów i osób o bardzo niskich dochodach – przede wszystkim starców na garnuszku pomocy społecznej, dosłownie umierających w tutejszych pokojach. Wobec swoich bohaterów Akerman jest bardzo uważna: portretuje ich w długich ujęciach, tak by na ekranie wybrzmiało ich nieszczęście, ale i wyjątkowość każdego losu, dostrzeżonego przez uchylone drzwi. Kamera Mangolte porusza się bardzo ostrożnie, jakby nie chciała uszkodzić kruchych postaci. Hôtel Monterey zamienia ponure, tanie wnętrze w magiczny, nocny labirynt korytarzy, które łączy mrugająca ostrzegawczo winda. Ciemne sylwetki wożą między piętrami samotność, klęskę, ciche oczekiwanie. Film obywa się bez dialogów, wszak gościmy u tych, których głos nie jest słyszany.

Małgorzata Sadowska

Chantal Akerman

(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. Swój pełnometrażowy debiut Hôtel Monterey (1973) zrealizowała w Stanach Zjednoczonych, będąc pod dużym wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa. Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.

Wybrana filmografia

1972 Hôtel Monterey

1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,

1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna

1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me

1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy

1991 Nuit et jour / Night and Day

1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York

2000 Uwięziona / La captive / The Captive

2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move

2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly

Twórcy

reżyseria Chantal Akerman
scenariusz Chantal Akerman
zdjęcia Babette Mangolte
montaż Geneviève Luciani
obsada Chantal Akerman
producent Chantal Akerman
produkcja Chantal Akerman
właściciel praw Cinémathèque Royale de Belgique
język bez dialogu