Irańska ballada nagrodzona trzema nagrodami na ostatnim festiwalu w Wenecji. Furmanka z lodem jedzie przez surowy, pustynny krajobraz. Prowadzi ją Lotfollah (Ali Bagheri znany z filmów Maniego Haghighiego), pracujący od 40 lat w położonej na perskiej prowincji cegielni. Gdy dojeżdża na miejsce, dostaje polecenie od jej właściciela, aby zebrać wszystkich pracowników – ma im coś do ogłoszenia. Zaczyna przemowę będącą niejako refrenem filmu, powracającym miarowo między scenami, w których poznajemy życie personelu zakładu. Lotfollah, jako jego kierownik, zaangażowany jest właściwie we wszystkie tutejsze sprawy: utarczki, miłości, tajemnice... Najważniejszy okazuje się tu jednak nastrój tej krainy – kamera powoli odsłania nie tylko jej dyskretne piękno, ale i piekło tutejszego życia, bardziej skomplikowanego, niż można by przypuszczać. Reżyser Ahmad Bahrami balansuje między realizmem a alegorią, używając czarno-białych, ciasnych ujęć oraz usuwając z kadrów wiele artefaktów współczesności.
MFF w Wenecji 2020 – najlepszy film (sekcja Horyzonty), Nagroda FIPRESCI, Nagroda FAI Foundation; MFF w Hongkongu 2021 – najlepszy film, najlepszy aktor
Urodzony w 1972 roku w Szahrijarze irański reżyser, scenarzysta oraz aktor. W 2010 roku brał udział w warsztatach filmowych prowadzonych przez Abbasa Kiarostamiego, za swojego mistrza uznaje też Bélę Tarra. W 2017 roku nakręcil swój pełnometrażowy debiut Panah, a trzy lata później Ziemię jałową, pokazywaną na festiwalu w Wenecji, skąd Bahrami wyjechał z nagrodą za najlepszy film w sekcji Horyzonty oraz z nagrodami FIPRESCI i fundacji FAI.
2017 Panah
2020 Ziemia jałowa / Dashte khamoush / The Wasteland