English

Leczenie kanałowe

Samira Eskandarfar
Root Canal
Iran 2013 / 70’
Kupal Multitude

Filmowy debiut znanej fotografki i artystki wideo z Teheranu. Trzy kobiety toczą rozmowy, podczas których najczęściej powracającym tematem jest miłość. Czy można należeć do drugiej osoby? Czy małżeństwo nie jest iluzją, w którą wszyscy próbujemy wierzyć? W ich wypowiedziach suche fakty przeplatają się z metaforami. Poszczególne kwestie ulegają zapętleniu, zmieniając się w obsesyjne, fascynujące mantry. Warstwa tekstowa Leczenia kanałowego stopniowo układa się w coś przywołującego na myśl prozę poetycką. Równie niestandardowa jest tutaj warstwa wizualna. Film składa się w większości z czarno-białych, pedantycznie zakomponowanych ujęć, na których posągowe bohaterki zwykle są pokazywane en face. Nie brakuje tutaj też surrealistycznych akcentów, a z ostentacyjnie wysublimowanymi partiami kontrastują szorstkie, quasi-dokumentalne wstawki.

Piotr Mirski

Samira Eskandarfar

Urodziła się w 1980 w roku w Teheranie. Uczyła się w Iranian Youth Cinema Society. Ponadto brała udział w warsztatach filmowych Abbasa Kiarostamiego. Zrealizowała niemałą liczbę wideo i krótkich filmów, które były pokazywane na całym świecie; jej wideo A Dowry for Mahrou zostało nabyte przez muzeum Tate Modern w Londynie. Leczenie kanałowe to jej debiut. Jest też malarką.

Wybrana filmografia

2013 Leczenie kanałowe / Root Canal

2017 Treadmill

Twórcy

reżyseria Samira Eskandarfar
scenariusz Samira Eskandarfar
zdjęcia Hamed Sahihi, Kamran Tavakoli
montaż Samira Eskandarfar, Roozbeh Sadjadi
muzyka Ojan Zargarbashi
obsada Khashayar Misaghian, Mahtab Mozayan, Fatemeh Pasha, Kazem Sayahi, Sanaz Seyed Esfehani
producent Ehsan Rasoulof
produkcja Syndrome Productions
język perski
barwa cz.-b.