English

Holy Motors

Léos Carax
Francja, Niemcy 2012 / 115’
Goltzius and the Pelican Company Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc

O nowym filmie Caraxa chyba napisano już wszystko. Holy Motors zostało uznane za rewelację ubiegłorocznego festiwalu w Cannes, choć reżyser ostatecznie nie zdobył znaczących nagród. Ten niedosyt bardzo szybko został zrekompensowany przez znakomite recenzje, które czekały na film pod każdą szerokością geograficzną. Część krytyków próbowała interpretować Holy Motors jako przykład najczystszej filmowej poezji, postmodernistyczną układankę bądź jeszcze jedną historię o „człowieku w teatrze życia codziennego”. Inni dawali się uwieść raczej szaleństwu wielkomiejskiej baśni, w której rudobrody karzeł liże pachę Evy Mendes, a Kylie Minogue z powagą wyśpiewuje kiczowaty song o niespełnionej miłości. Wszystkie interpretacje powinna pogodzić uwaga głównego bohatera – pana Oscara – który stwierdza, że w jego tajemniczej pracy pociąga go każdorazowo czystość wykonywanego przez niego aktu. Czyż nie tego samego oczekujemy od filmowego spektaklu?

Piotr Czerkawski

nagrody

MFF w Cannes 2012 – Award of the Youth; Sitges FF 2012 – najlepszy film, reżyser, Nagroda Krytyków; MFF w Chicago 2012 – najlepszy film w konkursie międzynarodowym, aktor, zdjęcia

Léos Carax

Urodził się w 1960 roku w podparyskim Suresnes jako Alexandre Oscar Dupont. Pseudonim Léos Carax stanowi anagram jego dwóch imion. W wieku niespełna 20 lat został krytykiem filmowym „Cahiers du Cinéma” prowadzonego przez Serge’a Daneya. Na łamach słynnego pisma zadebiutował entuzjastyczną recenzją  Paradise Alley (1978) – pierwszego filmu reżyserskiego Sylvestra Stallone’a. Niedługo później Carax sięgnął po kamerę. Swym pełnometrażowym debiutem – filmem  Chłopak spotyka dziewczynę – wzbudził sensację na festiwalu w Cannes. Już wówczas zaprezentował najbardziej charakterystyczne cechy swojego stylu: zamiłowanie do ekranowej poezji, melancholijną wrażliwość i ironiczne poczucie humoru. Następna w kolejności  Zła krew otrzymała prestiżową nagrodę za innowacyjność na Berlinale.  Kochankowie z  Pont- Neuf co prawda okazali się finansową klapą, lecz spotkali się z uznaniem Europejskiej Akademii Filmowej. Po ośmioletniej przerwie Carax powrócił do filmu pełnometrażowego za sprawą  Poli X (w międzyczasie nakręcił tylko jeden krótki metraż pt.  Sans titre), swobodnej adaptacji powieści Hermana Melville’a. W jednym z późniejszych filmów krótkometrażowych francuski reżyser powołał do życia postać Monsieur Merde, który kilka lat później powrócił jako jeden z bohaterów  Holy Motors. Ów film z 2012 roku okazał się rewelacją festiwalu w Cannes i sprawił, że ponownie uznano Caraxa za jednego z najważniejszych twórców współczesnego kina.

Wybrana filmografia

1980 Strangulation Blues (short)

1984 Chłopak spotyka dziewczynę / Boy Meets Girl

1986 Zła krew / Mauvais sang / The Night Is Young (aka Bad Blood)

1991 Kochankowie z Pont-Neuf / Les amants du Pont-Neuf / The Lovers on the Bridge

1997 Sans titre (short)

1999 Pola X

2012 Holy Motors

Twórcy

reżyseria Léos Carax
scenariusz Léos Carax
zdjęcia Caroline Champetier, Yves Cape
montaż Nelly Quettier
dźwięk Emmanuel Croset, Erwan Kerzanet
obsada Denis Lavant, Édith Scob, Eva Mendes, Kylie Minogue, Michel Piccoli, Karl Hoffmeister, Léos Carax
producent Martine Marignac, Albert Prévost, Maurice Tinchant
produkcja Pierre Grise Productions, Théo Films, Pandora Filmproduktion, Arte France Cinéma, WDR/Arte
polski dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
język francuski, angielski, chiński