Spokojny słoneczny dzień. Fale morskie kołyszą się miarowo. Na cmentarzu położonym nieopodal brzegu pojawia się mężczyzna i kobieta. Ona potyka się i upada, a on spieszy jej na pomoc. Odtąd nie ma już odwrotu, są na siebie skazani. On staje się jej nauczycielem, trucicielem i fotografem jej tajemnic, a odurzana wyciągiem z pewnej rośliny kobieta - jego obsesją.
Tę surrealistyczną przestrzeń, ujmowaną w pięknych malarskich zdjęciach Waltera Carvalho, wypełniają nieoczekiwane lekcje erotyzmu, zwierzęca namiętność i fanatyczna nienawiść. Júlio Bressane, twórca Filmu miłosnego (pokazywanego na 8. festiwalu ENH), zainspirowany dwoma opowiadaniami autorstwa Machado de Assis (Um Esqueleto oraz A Causa Secreta) stworzył świat przesycony duszną atmosferą i seksualnym napięciem, eksplorujący pogranicza norm etycznych i estetycznych. Film miał swoją światową premierę na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji.
Agata Bratek
Júlio Bressane
Urodził się w 1946 r. w Rio de Janeiro, karierę filmową zaczął jako asystent reżysera Waltera Limy Jr. przy filmie Meninho de Engenho. Swój pierwszy pełnometrażowy film fabularny, Cara a cara, nakręcił w 1967 r. Bressane jest jednym z najbardziej znanych brazylijskich twórców eksperymentalnych. Jego filmy koncentrują się przede wszystkim na relacjach między obrazem a muzyką. Był wielokrotnie nagradzany zarówno w Brazylii, jak i na międzynarodowych festiwalach (m.in. w Porto, Rotterdamie, Syrakuzach, Paryżu i Tuluzie).
Wybrana filmografia:
1967 Cara a Cara / Face to Face
1969 Matou a Família e Foi ao Cinema / Killed the Family and Went to the Movies
1969 O Anjo Nasceu / The Angel Was Born
1971 Amor Luoco / Crazy Love
1978 Agonia
1982 Tabu
1995 O Mandarim / The Mandarin
1997 Miramar
2001 Nietzsche w Turynie / Dias de Nietzsche Em Turim / Days of Nietzsche in Turin
2003 Film miłosny / Filme de Amor / A Love Movie
2008 O Erva do Rato / The Herb of the Rat