English

964 Pinokio

Shozin Fukui
964 Pinocchio
Japonia 1991 / 97’

Ten klasyk podziemnego cyberpunku z Japonii – kraju ogarniętego fetyszem sztuczności, gdzie osiąga się zdumiewające wyniki w robotyce i otacza małym kultem lalki z sex shopów – opowiada o mężczyźnie zmienionym w erotycznego cyborga. Na zmianę gwałcony i porzucany, przygarniany i przykuwany do skały, poniżany i szczuty jak pies, hoduje w sobie coraz większą wściekłość. Wściekłość, która w końcu wybucha z siłą bomby atomowej. 964 Pinokio to opowieść o utracie kontroli i postępującej reifikacji ciała. O żądzy, nienawiści i obrzydzeniu, które zmieniają ludzi we wstrząsane konwulsjami, plujące krwią, wrzeszczące i tarzające się we własnych wymiotach kukły. To również napędzane szaleńczymi jazdami kamery ćwiczenie w złym smaku.

nagrody

Japanese Professional Movie Awards 1992 – Special Award

Shozin Fukui

Urodził się w 1961 roku. W latach 80. zamieszkał w Tokio, gdzie związał się z tamtejszą sceną punkową: założył z przyjaciółmi własny zespół, zaczął też interesować się undergroundowym kinem. Początkowo kręcił promocyjne wideo dla różnych muzyków, z czasem zabrał się za tworzenie rzeczy bardziej autorskich. Do jego najsłynniejszych dzieł należą 964 Pinokio (1991) i Rubber’s Lover (1996), które są uważane za klasyki japońskiego kina cyberpunkowego. Twórczość Shozina Fukuiego porównywano do filmów Shinji Tsukamoto, innego cyberpunkowego mistrza, ale on sam jako swój ulubiony film podaje Opętanie Andrzeja Żuławskiego.

Wybrana filmografia

1986 Metal Days

1986 Gerorisuto (short)

1991 964 Pinokio / 964 Pinocchio

1996 Rubber’s Lover

2006 Den-Sen / Suicide DVD

Twórcy

reżyseria Shozin Fukui
scenariusz Shozin Fukui, Makoto Hamaguchi, Naoshi Gôda
zdjęcia Kazunori Hirasawa
montaż Shozin Fukui
muzyka Hiroyuki Nagashima
obsada Haji Suzuki, Onn-chan, Kôji Ôtsubo, Kyoko Hara, Rakumaro San'yûtei
właściciel praw Honekoubou
język japoński