English

Ana Arabia

Amos Gitai
Izrael, Francja 2013 / 75’

Życie w niewielkiej żydowsko-arabskiej enklawie na przedmieściach Tel Awiwu toczy się w niespiesznym rytmie. Nie zakłóca go wizyta młodej dziennikarki Yael, szukającej materiałów do artykułu o byłej, nieżyjącej już mieszkance tego miejsca – Żydówce, dawnej więźniarce obozu koncentracyjnego, która po wojnie uciekła do Izraela, a następnie zakochała się w Arabie. Kamera powoli płynie za przybyłą dziewczyną, przyglądając się w jednym długim ujęciu małej społeczności. Yael wysłuchuje intymnych, pełnych obaw, rozczarowań, marzeń i nadziei historii ludzi, którzy żyją ze sobą w zgodzie mimo dzielących ich różnic etnicznych oraz religijnych. Zmarła kobieta – bohaterka nienapisanego jeszcze eseju – pojawia się gdzieś w tle tych opowieści, stopniowo urastając do rangi symbolu dialogu między zwaśnionymi kulturami.

Adam Horowski

nagrody

IFF Venice 2013 - Green Drop Award, SIGNIS Award

Amos Gitai

Urodził się w 1950 roku w Izraelu, z wykształcenia jest architektem. Od 40 lat realizuje filmy dokumentalne i fabularne, koncentrując się na tematyce społecznej związanej z Bliskim Wschodem. Niezbyt lubiany przez rodzimych krytyków, za to doceniany na międzynarodowych festiwalach, także tych najważniejszych, o czym świadczą m.in. cztery nominacje do Złotej Palmy i tyle samo do weneckiego Złotego Lwa. W 2008 roku na MFF w Locarno otrzymał Honorowego Lamparta za całokształt twórczości.

Wybrana filmografia

1999 Kadosz / Kadosh

2000 Kippur

2003 Człowiek z sąsiedztwa / Alila

2005 Free Zone

2010 Róże na kredyt / Roses à crédit

Twórcy

reżyseria Amos Gitai
scenariusz Amos Gitai, Marie-José Sanselme
zdjęcia Giora Bejach
montaż Isabelle Ingold
dźwięk Alex Claude
obsada Yuval Scharf, Yussuf Abu-Warda, Sarah Adler, Assi Levy, Uri Gavriel, Norman Issa, Shady Srour
producent Michael Tapuah, Laurent Truchot, Amos Gitai
produkcja Hamon Hafakot, Agav Hafakot, Agav Films
właściciel praw Agav Films
język hebrajski