Grek Zorba niesie z sobą radość. W tym wyjątkowym obrazie zdaje się ona tkwić w każdej jego najdrobniejszej cząstce, lecz widoczna staje się w szczególności w postaci naiwnego, pozbawionego kompleksów, a wiekowo dojrzałego robotnika o nazwisku, które stało się tytułem filmu. Zorba dziś to synonim urody życia, śpiewu, spełnienia. To przy tym ofiara ludzkiej zazdrości, którą staje się z każdą kolejną minutą filmu, kiedy widz uświadamia sobie wraz z ekranowym antagonistą Zorby swoje własne egzystencjalne zakotwiczenie. Grek Zorba Mihalisa Kakogiannisa to przy tym wszystkim podważenie racjonalizmu (ilekroć to młody, brytyjski inteligencik „obrywa” od swojego nieujarzmionego pracownika za swój wstrzemięźliwy, zdroworozsądkowy stosunek do życia).
Reżyser, za książką Nikosa Kazantzakisa, nie szczędzi bohaterom zawodu i cierpienia, bo przecież, zgodnie z myślą Zorby, życie to kłopoty. Pomimo to radzi słowami swojego bohatera: Człowiek musi być szalony, bo inaczej nigdy nie odważy się przeciąć więzów i być wolnym.
The Academy Award, Oscar 1965 – Best Actress in a Supporting Role, Best Art Direction, Best Cinematography
Urodził się w 1922 roku w greckiej części Cypru. Studiował prawo oraz aktorstwo. Do roku 1953 występował w brytyjskich teatrach, dla których również reżyserował. Wrócił do Grecji, by rozpocząć pracę dla kina. Mihalis Kakogiannis stał się pierwszym greckim twórcą filmowym, którego nazwisko było znane na całym świecie. Kilkakrotnie jego filmy znajdowały się w konkursie Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. Najpopularniejszym obrazem z jego dorobku pozostaje jednak po dziś dzień Grek Zorba.
1955 Stella
1957 To teleftaio psema / A Matter of Dignity
1960 Eroica
1962 Elektra/ Ilektra / Electra
1964 Grek Zorba / Alexis Zorbas/ Zorba the Greek
1977 Ifigenia / Iphigenia