Erotikon może nie jest najbardziej reprezentatywnym utworem czechosłowackiej kinematografii, ale z pewnością jednym z najlepszych jej owoców z, przedłużającego się wówczas u naszych sąsiadów, okresu kina niemego. Machatý swoim filmem kieruje naszą uwagę na sprawy oscylujące wokół miłości, namiętności i seksualności. Wykorzystując, dostępne i dopuszczalne w momencie realizacji filmu, obrazowe przedstawienia erotyki, opowiada historię, która z powodów obyczajowych musiała pod koniec lat 20. XX wieku wywołać zamieszanie. Dziś kino wyczerpało rezerwuar filmowego erotyzmu i po wcześniejszych kontrowersjach, które mogły wówczas przyćmić rzeczywistą wartość filmu, nie pozostał najmniejszy nawet ślad. Zachowała się natomiast niezwykła poetyka obrazu oddającego, dzięki reżyserskiemu i operatorskiemu wyczuciu, ciężką atmosferę tłumionych uczuć.
Film Machatego, wzbogacony wykonywaną na żywo muzyką, wyświetlany jest z powodzeniem po dziś dzień. Na wrocławskim rynku podczas tegorocznego festiwalu Nowe Horyzonty projekcję uświetni występ kwartetu Icon Orchestra, który wsławił się międzynarodową popularyzacją czechosłowackiego klasyka.
Urodził się w 1901 roku w Pradze. Reżyser, scenarzysta, aktor, a czasami także producent i montażysta. Swoją przygodę z filmem, zakończoną w 1955 roku realizacją szwedzkiego dramatu Suchkind 312, rozpoczął już w okresie kina niemego. Zanim sam zajął się reżyserią, asystował m.in. u Davida Warka Griffitha i Ericha von Stroheima. Uznanie przyniosły mu realizacje Erotikon (1929) oraz Ekstaza (1933). Zmarł w 1963 roku w Niemczech.
1927 Kruetzerowa Sonáta
1929 Erotikon / Eroticon
1931 Z soboty na niedzielę / Ze soboty na nedeli
1933 Ekstaza / Ekstase
1955 Suchkind 312