English

São Paulo S.A.

Luis Person
Brazylia 1965 / 107’

Druga fala nurtu cinema novo zwróciła się ku tematyce miejskiej i nie pozostawiającym złudzeń portretom klasy średniej. Tytuł filmu, Săo Paulo S.A. to gra słów - S.A. może oznaczać spółkę akcyjną, ale i anonimowe społeczeństwo. Obraz mówi o sprzyjającej alienacji pracy i życiu uczuciowym Carlosa, kierownika w fabryce części samochodowych. Bohater pnie się w górę drabiny społecznej, żeni się, ma dzieci, dom - wszystko, czego powinien pragnąć. Jednak to wszystko nie przynosi mu żadnej radości. Film Persona to obraz burżujów paradoksalnie zamkniętych w więzieniu własnego sukcesu, pozbawionych wolności, jaką ich przodkowie - Antonio das Mortes czy żona z Porto das Caixas - cieszyli się właśnie dlatego, że byli nieważni.

Steve Seid, Cinema Novo and Beyond

Luiz Sergio Person (1936-1976) był aktorem, pisarzem, reżyserem, producentem i dziennikarzem. Jego dorobek stanowi jeden z najmocniejszych kart w historii kina brazylijskiego, choć zawiera jedynie pięć filmów pełnometrażowych. Najsłynniejszy z nich to São Paulo S.A. (1965), uznawany za jeden z dziesięciu najważniejszych obrazów brazylijskiej kinematografii. Następne dzieło Persona, Caso dos Irmãos Naves było najodważniejszym protestem w kulminacyjnym momencie dyktatury junty, która objęła władzę w 1964 r. Person pragnął zreformować rynek filmowy w Brazylii - założył Independent Producers Reunion, pionierską spółdzielnię dystrybucyjną.

Filmografia:

1957 Um Marido Barra-Limpa

1961 L'ottimista sorridente

1965 São Paulo S.A.

1967 O caso dos irmãos Naves / Case of the Naves Brothers

1968 Panca de Valente

1968 Trilogia de terror / Trilogy of Terror (współreż. / co-dir.)

Twórcy

reżyseria: Luis Person
scenariusz: Luis Person
zdjęcia: Ricardo Aronovich
muzyka: Cláudio Petráglia
obsada: Ana Esmeralda, Eva Wilma, Otelo Zeloni, Walmor Chagas, Darlene Glória
producent: Renato Magalhães Gouveia
produkcja: Socine Produções Cinematográficas
wersja językowa: portugalska