English

Import/Export

Ulrich Seidl
Austria, Francja, Niemcy 2007 / 135’

Ukrainka Olga, by móc rozpocząć pracę w Austrii, zostawia w ojczyźnie matkę i maleńkiego synka. W tym czasie Austriak Paul żegna się z krajem, żeby szukać szczęścia na Wschodzie…

O podróżach w poszukiwaniu sensu i kierunku – także tych wewnętrznych – Seidl opowiada bez zbędnych ozdobników i fałszywej pruderii. Import/Export wnika z równym impetem w odarty z glamouru świat podziemnego seksbiznesu, przestrzeń szpitalnego oddziału paliatywnego czy cygańskie blokowiskowe „getto”. W tym wizualnie niemal nagim obrazie Seidl zderza śmierć z seksem i humorem, łatwe pieniądze z – o wiele trudniejszym do osiągnięcia – szczęściem. Kamera nie próbuje zmieniać przedstawianego świata – milcząco godzi się z wdrukowanymi w niego szarzyzną, przeciętnością i bylejakością. Ten z ducha dokumentalny film wyzywa na pojedynek przyzwyczajenia widza. To minimalistyczny obraz piekła, który uwodzi, pozostawiając za sobą dudniącą ciszę.

Ulrich Seidl

Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości.

Filmografia

1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)

1982 Bal / Der Ball / The Prom (short)

1984 Look 84 (short)

1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.)

1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.)

1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.)

1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.)

1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.)

1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.)

1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.)

1998 Modelki / Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.)

2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.)

2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute)

2007 Import/Export

2012 Paradies: Liebe

Twórcy

reżyseria Ulrich Seidl
scenariusz Ulrich Seidl, Veronika Franz
zdjęcia Ed Lachman, Wolfgang Thaler
montaż Christof Schertenleib
dźwięk Ekkehart Baumung
obsada Ekateryna Rak, Paul Hofmann, Michael Thomas, Maria Hofstätter, Georg Friedrich, Natalija Baranova, Natalia Epureanu, Petra Morzé, Dirk Stermann, Erich Finsches
producent Ulrich Seidl, Maksym Asadchyi, Lucki Stipetic, Philippe Bober
produkcja Ulrich Seidl Film Produktion, Österreichischer Rundfunk, ORF (Film/Fernsehabkommen), Arte France Cinéma, Zweites Deutsches Fernsehen/Arte, Conwert Immobilien, Österreichisches Filminstitut, Filmfonds Wien, Land Niederösterreich
polski dystrybutor Gutek Film
język niemiecki, rosyjski, słowacki