English
zaloguj / zarejestruj

Mistrzowie kina Azji: Tsai Ming-liang, Shengze Zhu, Bi Gan i Zhang Lu

6/03/19
Twoja twarz, reż. Tsai Ming-liang
Nabór na New Horizons' Polish Days Goes to Cannes 2019 Kino jest kobietą. Filmy autorstwa światowej sławy reżyserek

Chiny wyrastają na poważnego konkurenta dla Hollywood. Choć główna stawka rozgrywa się pomiędzy kasowymi blockbusterami, azjatyccy twórcy kina pozamainstreamowego nie pozostają w tyle – udowadniając, że można pokonać nawet drużynę Avengersów.

Podczas tegorocznej edycji Nowych Horyzontów będzie można zobaczyć nowe filmy takich reżyserów jak Tsai Ming-liang, Shengze Zhu, Bi Gan i Zhang Lu. Trwa sprzedaż karnetów na festiwal.

Twoja twarz (Your Face): długie ujęcia, zbliżenia, proste historie. Ale mistrz, jakim jest Tsai Ming-liang, nawet z najprostszych elementów filmowej układanki potrafi stworzyć poruszający do głębi film. Skupiając się przede wszystkim na starszych ludziach, reżyser pozwala im opowiadać: to są pojedyncze wspomnienia, ale dotyczące zdarzeń, które odcisnęły piętno na życiu bohaterów dokumentu. Obserwując ich twarze, reżyser rozważa fenomen prawdy. Czy kryje się ona w słowach, czy w mimowolnych drgnieniach powieki, uciekającym spojrzeniu, nagłym skrzywieniu ust, zastygłych rysach? Kino ilustrowane muzyką Ryuichiego Sakamoto. Wśród filmowanych przez Tsaia twarzy nie zabrakło tej najważniejszej - twarzy Lee Kang-shenga.

Present.Perfect.: zwycięzca festiwalu w Rotterdamie to found footage złożony z materiałów wyłowionych w chińskim Internecie, a dokładnie z online’owych transmisji (live-streaming), które cieszą się tu niebywałą popularnością (pół miliarda użytkowników platform). Szwaczka, niepełnosprawny uliczny artysta, transpłciowa kobieta, dziewczyna na wózku i inni, dzielą się z followersami szczegółami na temat własnego życia, nie bacząc na to, że są na celowniku surowej cyber-cenzury. Z filmu wyłania się fascynujący portret społeczeństwa, które rzuca wyzwanie oficjalnej narracji, ujawniając w sieci to, o czym nie można mówić w realu. Nowy film Shengze Zhu, autorki Kolejnego roku (sekcja Lost Lost Lost 17. NH).

Długa podróż dnia ku nocy (Long Day’s Journey into Night): ten arthouse’owy tytuł okazał się nieoczekiwanie wielkim komercyjnym hitem, bijąc w Chinach na głowę nawet Avengersów. Pokazywany premierowo w canneńskim konkursie hipnotyczny film noir Bi Gana osnuty jest wokół pewnej miłości i pewnej zbrodni sprzed lat, rekonstruowanych w (zawodnej?) pamięci mężczyzny wędrującego po emitujących neonowe światło uliczkach Kaili (rodzinna miejscowość reżysera). Doskonale dawkujący napięcie i melancholię, film kryje w sobie szczególną niespodziankę: niemal godzinną sekwencję 3D nakręconą w jednym ujęciu.

Fukuoka: Zhang Lu, autor lubianego przez nowohoryzontową publiczność Cichego snu, wciąż w świetnej formie. W prezentowanej na tegorocznym Berlinale Fukuoce koreańsko-chiński reżyser opowiada historię miłosną, w której elementy typowe dla dramatu obyczajowego bywają znienacka wzbogacane przez realizm magiczny, a anegdotyczna lekkość nie przeszkadza w poruszaniu ważkich tematów – samczej rywalizacji, poczucia wykorzenienia i tęsknoty za bliskością.

Na 19. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty zapraszamy w dniach 25 lipca - 4 sierpnia 2019.

Kup karnet na festiwal

Ceny karnetów:

  • od 5 grudnia 2018 do 31 marca 2019 - 350 zł (z VAT)
  • po 1 kwietnia 2019 - 390 zł (z VAT)

Ceny karnetów dla posiadaczy Karty Przyjaciół Kina Nowe Horyzonty:

  • od 5 grudnia 2018 do 31 marca 2019 - 335 zł (z VAT)
  • po 1 kwietnia 2018 - 375 zł (z VAT)

czytaj także
Program Hity światowych festiwali na 19. MFF Nowe Horyzonty, nowy film Ozona 28/02/19
Dystrybucja Gdzie oglądać "Girl" Lukasa Dhonta - lista kin 4 dni temu
Program Polskie media o "Girl" Lukasa Dhonta 3 dni temu
Dystrybucja "Girl" Lukasa Dhonta od 22 marca w polskich kinach 2 dni temu