English
zaloguj / zarejestruj

Nowości DVD w naszym sklepie

4/05/17
W pionie reż. Alain Guiraudie
Podlasie SlowFest w Supraślu: 1 lipca - 17 września 2017 SNH i Gutek Film zapraszają na Podlasie SlowFest

Polecamy hity 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty dostępne już na DVD (cena: 15 zł):

W pionie

Staying Vertical / Rester vertical

Francja 2016 / 100'

reżyseria: Alain Guiraudie
scenariusz: Alain Guiraudie
zdjęcia: Claire Mathon
montaż: Jean-Christophe Hym
dźwięk: Philippe Grivel
obsada: Damien Bonnard, India Hair, Raphaël Thierry, Basile Meilleurat, Laure Calamy, Sébastien Novac
polski dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
nagrody: Europejski Festiwal Filmowy w Sewilli 2016 - najlepszy reżyser

Alain Guiraudie, reżyser Nieznajomego nad jeziorem (m.in. nagrody na festiwalu w Cannes i FIPRESCI 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty), akcję swojego nowego filmu umieszcza w surowym krajobrazie wyludnionego, pasterskiego departamentu Lozère na południu Francji. Przekazywane z ust do ust, stare legendy o bestii z Gévaudan prowokują młodego filmowca do wyprawy w poszukiwaniu inspiracji do wciąż nienapisanego scenariusza. Zadłużony Leo, bez powodzenia próbujący dogonić niedotrzymane terminy, poddaje się płynącemu nurtowi zdarzeń. Spotyka samotnie wychowującą dwóch synów, energiczną pasterkę Marie. Owocem ich romansu będzie nie tylko kolejne dziecko, ale i seria przygód jakby wyjętych z sennego majaka. Dziewczyna w depresji po porodzie ucieka do miasteczka, a Leo musi stawić czoło wyzwaniu ojcostwa oraz kręcącym się wokół niego mężczyznom. Guiraudie łączy zagrożenia współczesności z atmosferą legend i mitów, mówiących o zmaganiach człowieka z naturą uosabianą przez żądne krwi wilki. Tworzy świat, w którym zarówno status i role społeczne, jak i i tożsamości seksualne wydają się chwiejne i nieoczywiste. Bezpruderyjna, groteskowa baśń Guiraudie staje się alegorią życia we współczesnej Francji, gdzie utrzymanie się w tytułowym pionie wcale nie jest takie łatwe.

więcej o filmie

Cmentarz wspaniałości

Cemetery of Splendour / Rak ti Khon Kaen

Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015 / 122'

reżyseria: Apichatpong Weerasethakul
scenariusz: Apichatpong Weerasethakul
zdjęcia: Diego Garcia
montaż: Lee Chatametikool
obsada: Jenjira Pongpas, Banlop Lomnoi, Jarinpattra Rueangram, Richard Abramson, Sujittraporn Wongsrikeaw, Bhattaratorn Senkraigul, Petcharat Chaiburi
nagrody: Pancevo FF 2015 - Lighthouse Award; Online Film Critics Society Awards 2015 - najlepszy film niedystrybuowany w USA; International Cinephile Society Awards 2016 - najlepszy film niedystrybuowany w 2015; Asia Pacific Screen Awards 2015 - najlepszy film

Apichatpong Weerasethakul to twórca doskonale znany i doceniany nie tylko przez światową, ale i nowohoryzontową publiczność, m.in. za sprawą takich tytułów jak Skrajne żądze (3. NH), Choroba tropikalna (5. NH), Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia (11. NH) czy Mekong Hotel (12. NH). Jego najnowszy film na festiwalu Cannes w 2015 roku znalazł się w prestiżowej sekcji Un Certain Regard. Fabuła Cmentarza wspaniałości skupia się wokół dawnego budynku szkoły, w którym został utworzony szpital do opieki nad żołnierzami pogrążonymi w tajemniczej śpiączce. Jenjira, także mająca problemy ze zdrowiem, zgłasza się do placówki jako wolontariuszka. Jest szczególnie zainteresowana żołnierzem o imieniu Itt i to jemu poświęca najwięcej uwagi. Z czasem Jenjira zauważa, że nawiązuje z nim kontakt, a niedługo potem żołnierz odzyskuje świadomość. Prosta narracja skrywa wielowymiarową opowieść, niepoddającą się łatwym i jednoznacznym interpretacjom. Inspiracją dla tej historii mógł być incydent sprzed kilku lat, kiedy w niejasnych okolicznościach 40 żołnierzy musiało przejść kwarantannę w szpitalu na północy Tajlandii. Reżyser, posługując się metaforami, opowiada o sytuacji w swoim kraju: o politycznej zawierusze, zamachach stanu, przemocy i wywołanym protestami paraliżu rządu. Dzieło Weerasethakula to nie tylko alegoria polityczna, ale również poetycka podróż do lat dzieciństwa i rodzinnej wioski reżysera, gdzie rozgrywa się akcja jego opowieści. Autorem zdjęć do filmu jest operator Carlosa Reygadasa, Diego Garcia, w głównych rolach wystąpili aktorzy od wielu lat współpracujący z Weerasethakulem, Jenjira Pongpas i Banlop Lomnoi, a w scenariuszu znalazły się fakty i dialogi pochodzące z ich realnego życia.

więcej o filmie

 

Ostatnie dni miasta

In the Last Days of the City / Akher ayam el madina

Egipt, Niemcy, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie 2016 / 118’

reżyseria: Tamer El Said
scenariusz: Tamer El Said, Rasha Salti
zdjęcia: Bassem Fayad
muzyka: Amélie Legrand, Victor Moïse
obsada: Khalid Abdalla, Laila Samy, Hanan Youssef
nagrody: MFF w Berlinie 2016 - Caligari Film Award; BAFICI 2016 - najlepszy reżyser (konkurs międzynarodowy); 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu - Grand Prix

Powiedziałeś: „Pojadę do innej ziemi, nad morze inne. Jakieś inne znajdzie się miasto, jakieś lepsze miejsce. Tu już wydany jest wyrok na wszystkie moje dążenia i pogrzebane leży, jak w grobie, moje serce, pisał aleksandryjski poeta Konstandinos Kawafis. 35-letni Khalid pracuje nad filmem, który ma oddać ducha czasu, uchwycić puls rodzinnego Kairu, gdy stary świat sypie się i kruszy. Na myśl o więzi z miastem nie opuszcza go elegijny ton, przeczucie końca przenika wszystkie działania. Khalid musi opuścić swoje mieszkanie w śródmieściu, bliscy powoli odchodzą, a tęsknota za niespełnioną miłością wciąż spędza mu sen z powiek. Podczas gdy montażysta załamuje ręce, reżyser dyskutuje z przyjaciółmi o bliznach, jakie miasto może po sobie zostawić, i przegląda nagrany materiał, poszukując elementu łączącego w całość obrazy, wspomnienia i impresyjne epizody. Podobne wątpliwości musiały towarzyszyć Tamerowi El Saidowi, który swój debiut realizował od 2007 roku, by w rezultacie z 250 godzin nagrań zbudować dwugodzinny mozaikowy portret Kairu przed rewolucją, przysypanego pyłem miasta w kolorze piasku, wypełnionego ruchem i szumem niczym morze, jednocześnie zbuntowanego i hołdującego tradycji. To miasto pójdzie za tobą.

więcej o filmie


czytaj także
Program 17. MFF T-Mobile NH: "Ornitolog" João Pedro Rodriguesa 25/04/17
Przestrzeń NH XXI Konkurs o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka - werdykt 22/05/17
Festiwale Nagrody MFF w Cannes: "The Square" ze Złotą Palmą 28/05/17
Przestrzeń NH Canneńskie tytuły w dystrybucji Gutek Film 29/05/17