English

Rozpoczęła się sprzedaż biletów na pokazy "Manifesto" Juliana Rosefeldta

12/04/17
Manifesto, reż. Julian Rosefeldt
We really need you tonight. „Pięć diabłów” od dziś w kinach!

Rozpoczęła się sprzedaż biletów na Manifesto Juliana Rosefeldta - "aktorski master class w wykonaniu Cate Blanchett", jak napisał branżowy "IndieWire" po premierze filmu na festiwalu Sundance.

Laureatka Oscara wciela się tu bowiem w aż trzynaście różnych postaci: gospodyni domowej, nauczycielki, robotnicy, wdowy, wokalistki punkowego zespołu, bezdomnego mężczyzny czy reporterki telewizyjnej. Każdy z jej bohaterów wygłasza na ekranie fragmenty słynnych artystycznych manifestów autorstwa pisarzy i reżyserów; malarzy i tancerzy; rzeźbiarzy i poetów; filozofów i architektów: Rodczenki, Apollinaire'a, Wiertowa, Jarmuscha, Malewicza, Tzary, Aragona, Bretona, Rainer, von Triera, Marksa, Maciunasa, Herzoga i wielu, wielu innych. Zrealizowany przez niemieckiego artystę Juliana Rosefeldta, dyskretnie zilustrowany muzycznie przez Nilsa Frahma i Bena Lukasa Boysena, Manifesto prezentowany był najpierw w galeriach jako rozpisana na trzynaście ekranów instalacja. Dziś rozpoczyna swoje kolejne życie - tym razem jako film. W swoich performance'ach Cate Blanchett nie tylko demonstruje najwyższej próby aktorski kunszt, ale także wraz ze swoimi bohaterami testuje potęgę dwudziestowiecznych proroctw, które Rosefeldt umieszcza w zaskakujących - często zabawnych - kontekstach.

Manifest Dada pada więc z ekranu w postaci mowy pogrzebowej wygłaszanej przez zagniewaną wdowę ("Umieramy jako bohaterowie lub idioci - co na jedno wychodzi!"), słowa Claesa Oldenburga zamieniają się zaś w modlitwę wygłaszaną przed posiłkiem ("Jestem za sztuką, która naśladuje to, co ludzkie, która gdy trzeba jest komiczna, gdy trzeba gwałtowna, ale zawsze reprezentuje to, co konieczne" - mówi Blanchett nad parującym indykiem). Kamera Christopha Kraussa w eleganckich, długich ujęciach portretuje postindustrialne pejzaże, wciska się do ciasnej klitki w bloku, zanurza w sterylne wnętrza instytutów badawczych, w mroki balangi na koncertowym backstage'u, spływa w błękitny chłód telewizyjnego studia. Zagląda też do jasnej klasy, gdzie Cate Blanchett daje dzieciom lekcję manifestów filmowych (Stan Brakhage Metaphors of Vision, 1963; Jim Jarmusch Golden Rules of filmmaking, 2002; Lars von Trier/Thomas Vinterberg Dogme95, 1995; Werner Herzog Minnesota Declaration, 1999). "Pamiętaj, co powiedział Jean-Luc Godard: Nieważne skąd bierzesz, ważne dokąd zabierasz to, co wziąłeś" - przypomina uczniom jedną ze "złotych zasad" Jarmuscha. Manifesto to dowód na to, że i Julian Rosefeldt dobrze zapamiętał tę lekcję.

Dystrybutorem filmu w Polsce jest Gutek Film.

Film zostanie pokazany podczas 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu (3-13 sierpnia 2017):

5 sierpnia (sobota), godz. 13.00 i 19.00

11 sierpnia (piątek), godz. 19.00

12 sierpnia (sobota), godz. 19:00

Cena biletu: 24 zł

kup bilet

Posiadacze festiwalowych karnetów i akredytacji będą mieli możliwość rezerwowania miejsc online na seanse Manifesto.

Szczegółowe informacje o rezerwacji seansów 


czytaj także
Dystrybucja „Zmysłowe i porywające”: krytycy chwalą „Pięć diabłów” 7/12/22
News Sprezentuj festiwal pod choinkę. Świąteczny voucher na 23. Nowe Horyzonty 8/12/22
Nowe Horyzonty VOD 268 powodów do radości. Świąteczna promocja Nowych Horyzontów VOD 13/12/22
Dystrybucja Kalendarz premier Stowarzyszenia Nowe Horyzonty na 2023 rok 15/12/22

Newsletter

OK