English
zaloguj / zarejestruj

Zakończył się MFF w Berlinie

20/02/17
On Body and Soul reż. Ildikó Enyedi
"Śmierć Ludwika XIV" Alberta Serry od 3 marca w kinach Analiza twórczości Jacques’a Rivette’a autorstwa Tomasza Kłysa

Rozdano nagrody BERLINALE 2017, jednego z najważniejszych światowych festiwali:

✓ Złoty Niedźwiedź - najlepszy film: On Body and Soul (Testről és lélekről), reż. Ildikó Enyedi (Węgry)

"Zaczyna się obrazami krów – zamkniętych w klatkach, zabijanych, obdzieranych ze skóry, a w końcu ćwiartowanych. Po podłodze płyną litry krwi. Jesteśmy w rzeźni. Wśród pracowników jest m.in. tylko pozornie gruboskórny szef oraz nowa, nieco autystyczna specjalistka od klasyfikacji mięsa. Między tym dwojgiem stopniowo rodzi się uczucie. Ale nie może wybrzmieć – bohaterom brakuje języka, by je pokazać i o nim opowiedzieć. Zbyt prosto, przez zbyt wykoncypowany pomysł reżyserka buduje w „On Body and Soul” metaforę. Ale i tak jest to metafora poruszająca. Enyedi pokazuje zimny świat odarty z emocji i empatii. Zapełniony ludźmi, którzy nie umieją rozmawiać i tworzyć relacji. A jednak są rozpaczliwie tych relacji złaknieni." (Paweł T. Felis, "Gazeta Wyborcza")

✓ Srebrny Niedźwiedź, Wielka Nagroda Jury: Félicité, reż. Alain Gomis

"Lubię Kinszasę za to, że jest miastem na wskroś autentycznym, drapieżnym, pozbawionym makijażu w postaci konwenansów. W związku z tym relacje między mieszkającymi tam ludźmi wydają się szczere i bezpośrednie. Istnieje jednak także druga strona medalu, która czyni z Kinszasy miejsce inspirująco ambiwalentne. Brak respektowania reguł i kanonów zachowań sprawia, że w mieście pogłębia się przepaść pomiędzy warstwami społecznymi. Nie istnieje tam też żadna siła, która mogłaby powstrzymać rozwój niepohamowanego, dzikiego kapitalizmu. Sam jestem ciekaw, co wyniknie z tej mieszanki w przyszłości." (Alain Gomis, film.dziennik.pl)

✓ Srebrny Niedźwiedź - Nagroda im. Alfreda Bauera: Pokot, reż. Agnieszka Holland

"(...) to anarchokryminał, ekothriller i feministyczno-hipisowska utopia, do której rzeczywistość dopisuje niespodziewany ciąg dalszy. Istnieje pewna synergia pomiędzy moim filmem a rzeczywistością, choć wolałabym, żebyśmy nie odnieśli akurat tego „sukcesu” – mówi Agnieszka Holland. Chodzi jej o nadspodziewaną aktualność nowego filmu, który powstał na podstawie książki Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych”. Film „Pokot” (w polskich kinach od 24 lutego) pojawia się akurat w momencie, gdy rządząca od półtora roku partia próbuje kobiety pozbawić praw, odmawia schronienia uchodźcom, zabiera środki organizacjom wspierającym ofiary przemocy i niszczy Puszczę Białowieską. Za to w nowym prawie łowieckim władza przyznaje rozliczne przywileje myśliwym." (Małgorzata Sadowska, "Newsweek")

✓ Srebrny Niedźwiedź - najlepszy reżyser: Aki Kaurismäki za The Other Side of Hope
(Człowiek z Hawru - 12. NH, Światła o zmierzchu - 7. NH)

"W pierwszej scenie "The Other Side of Hope" główny bohater dosłownie wyłania się z góry węgla. Góra znajduje się w ładowni stojącego w porcie statku towarowego, bohater otrzepuje więc ubranie i czym prędzej schodzi na ląd – jak się okazuje – fiński. Zaczyna snuć się po ulicach, umorusany od stóp do głów, z czarną twarzą, niczym uosobienie Tego Obcego, koniecznie takiego pisanego wielkimi literami. Efekt jest surrealistyczny, zupełnie jakby mężczyzna spadł na ziemię z kosmosu albo faktycznie jakimś cudem narodził się w tej kupie kamieni. Choć kilkukrotnie w drogę wchodzą mu lokalni "patrioci", prześladujący go za bycie "żydkiem" (!), w rzeczywistości jest on Syryjczykiem, uchodźcą z Aleppo. Bingo. Film Akiego Kaurismäkiego debiutuje na festiwalu w Berlinie i z marszu wpisuje się w ton politycznego zaangażowania, z jakim kojarzona jest impreza. Ale Kaurismäki nie jest reżyserem, który lubi stosować wielkie litery, nawet przy takich słowach jak "Obcy". Nie powinno więc dziwić, że "The Other Side of Hope" przynosi bardzo autorski, zupełnie nietypowy wariant "kina z sumieniem"." (Jakub Popielecki, filmweb.pl)

✓ Srebrny Niedźwiedź - najlepszy scenariusz: Una mujer fantástica, reż. Sebastián Lelio
(Rok tygrysa - 12. NH, Gloria - 15. NH, Święta rodzina - Grand Prix 6. NH)

"Film staje się niezwykle interesujący dzięki głównej bohaterce. Lelio bawi się światłem i subiektywnym spojrzeniem widza. Marina jest pokazywana jak niezwykle atrakcyjna kobieta. Kamera zachwyca się jej subtelnymi rysami, przygląda się ponętnym ustom, ale wraz z napływającymi informacjami, poszczególnymi słowami rzucanymi przez pozostałych bohaterów, jej sylwetka staje się coraz bardziej męska. Reżyserowi udało się wyważyć subtelność z cielesną dosłownością tak, że seksualność Mariny nie wysuwa się na pierwszy plan. Dopiero po czasie dowiadujemy się, że jest ona transseksualną kobietą." (Małgorzata Czop, movieway.pl)

✓ Srebrny Niedźwiedź - najlepsza aktorka: Kim Minhee za On the Beach at Night Alone, reż. Hong Sang-soo
(Wzgórze wolności - 15. NH, Teraz dobrze, wtedy źle - 16. NH)

✓ Srebrny Niedźwiedź - najlepszy aktor: Georg Friedrich za Bright Nights, reż. Thomas Arslan

✓ Srebrny Niedźwiedź za wyjątkowy wkład artystyczny: Dana Bunescu za Ana, mon amour, reż. Călin Peter Netzer
(Pozycja dziecka - 14. NH)

www.berlinale.de


czytaj także
Recenzja Krytycy o "Cmentarzu wspaniałości" Apichatponga Weerasethakula 13/02/17
Program Nowy film Lava Diaza w programie 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 2/03/17
Recenzja Polscy krytycy o "Śmierci Ludwika XIV" Alberta Serry 3/03/17
Program 17. MFF T-Mobile NH: "Po tamtej stronie" Akiego Kaurismäkiego 8/03/17