English
zaloguj / zarejestruj

Trzecie Oko przedstawia: Good Girls Gone Bad

26/04/17
Raw, reż. Julia Ducournau
Studio Nowe Horyzonty w nowej odsłonie Prezentacja polskich filmów w ramach programu New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes na targach Marché du Film

W sekcji Trzecie Oko zatytułowanej w tym roku Good Girls Gone Bad zobaczymy kobiety, które zeszły na manowce społecznych oczekiwań, lecz wcale nie zamierzają z nich wracać. Wredne suki, puszczalskie dziwki, wyrodne matki, nawiedzone histeryczki - arsenał epitetów określających kobiety wychodzące poza normę jest przepastny - ale bohaterkom Trzeciego Oka jest wszystko jedno, co o nich myślicie. Good Girls Gone Bad to kino feministyczne w wersji bojowej - mówi Ewa Szabłowska, kuratorka sekcji.

W programie znalazł się Raw - francuski body-horror o wegetariance, która przechodzi na kanibalizm, po tym jak na otrzęsinach zmuszona zostaje do zjedzenia surowej wątróbki. Kiedy na premierę filmu dwa razy wzywano karetkę, reżyserka Julia Ducournau skwitowała: Ludzie mdleją jak zobaczą flaki i krew, dla mnie o wiele bardziej drastyczna jest depilacja bikini woskiem". Raw to film z gatunku gore, ale przede wszystkim rzecz o seksualności młodych kobiet, dorastających w świecie, gdzie miarą atrakcyjności jest utrata wagi, a jedzenie stało się zbrodnią. Innym filmem w sekcji będzie Sukao kafkowskiej przemianie perfekcyjnej pani domu w tytułową sukę. Przemianie nie metaforycznej, lecz dosłownej. Uczynna matka i dobra żona wpada w psychotyczny szał i ku konsternacji domowników zachowuje się jak wściekły pies. Suka, czarna komedia Marianny Palki, pokazuje, że kobiecy gniew to potężna siła destabilizująca ciepłe domy i spokojne społeczności, rozsadzająca społeczny ład. Radykalne są także Misandrystki Bruce'a La Bruce'a, ojca queercore'u, od lat walczącego z patriarchalną heteronormą. La Bruce brawurowo łączy marksistowską retorykę z pornografią, ironiczny humor z najlepszymi tradycjami kina klasy B w filmie o feministycznej rewolucji szykowanej w szkole z internatem dla trudnych dziewcząt. Instytucja, położona "somewhere in Ger(wo)many", jest w rzeczywistości tajną komórką terrorystycznej "armii wyzwolenia kobiet".

Good Girls Gone Bad to kino feminizmu czwartej fali: wyzwolone, emocjonalne, ekshibicjonistyczne. Nie bojące się wstydliwych momentów, uczuciowych telepek i fizycznych dołów. Bez skrępowania sięgające po seks i pornografię, by uczynić z nich swój oręż. Ale przede wszystkim odważne, powstałe z dziewczyńskiego buntu, który zrodził wcześniej Guerilla Girls, Riot Grrls, Pussy Riot czy Marsz Szmat. To kino głośno wyrażonej niezgody na patriarchalny porządek.

więcej o sekcji


czytaj także
Branża New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes na targach Marché du Film 27/04/17
Ogłoszenie Nabór na wolontariat 17. TNH: 1 - 21 maja 2017 1/05/17
Festiwale SNH i Gutek Film zapraszają na Podlasie SlowFest 9/05/17
Ogłoszenie Rozpoczęła się sprzedaż biletów na pokazy "Manifesto" Juliana Rosefeldta 12/04/17