English

Znamy laureatów i laureatki XXV Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka

6/06/22
Computer Chess, reż. Andrew Bujalski
mBank partnerem tytularnym Nowych Horyzontów

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wraz z Anną Osmólską-Mętrak i Januszem Zaorskim mają przyjemność ogłosić laureatów i laureatki Konkursu im. Krzysztofa Mętraka, który od ponad 20 lat nagradza najlepsze pióra młodej polskiej krytyki filmowej. W tym roku dołączyliśmy do grona organizatorów Konkursu, który od lat ma stałe miejsce podczas festiwalu, a jego zwycięzca lub zwyciężczyni mogą pokazać nowohoryzontowej publiczności wybrany przez siebie film.

Poniżej możecie przeczytać wydany przez jury werdykt, a już wkrótce na stronie pojawią się nagrodzone teksty autorstwa laureatów i laureatek tegorocznej edycji Konkursu.

***

Jury XXV Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą krytyczki i krytyków piszących o kinie, w składzie: Klara Cykorz, Paweł Felis, Grzegorz Fortuna, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca), Klaudia Rachubińska, Małgorzata Sadowska (MFF Nowe Horyzonty), Sebastian Smoliński, Marcin Stachowicz, Janusz Zaorski, po zapoznaniu się z pracami  81 uczestników, na posiedzeniu  w dniu 4 czerwca 2022 r., podkreślając niezwykle wysoki i wyrównany poziom nagrodzonych i wyróżnionych prac, postanowiło przyznać następujące nagrody:

Grand Prix – rzeźbę autorstwa Adama Myjaka oraz 12 000 zł. (brutto)

otrzymuje IGOR KIERKOSZ – za chirurgiczną precyzję myśli i języka, wyrazistość, bezkolizyjne skoki między różnorodnymi kontekstami około- i pozafilmowymi (ale bez kozaczenia czy przelewania czary erudycji) oraz odwagę w przekraczaniu konwencjonalnych kodów prozy krytycznofilmowej, co zawsze skutkuje czytelniczym doświadczeniem najwyższej próby, a nie jakimś trudnym do rozszyfrowania mamrotem (mumblecore).

II nagroda, EX-AEQUO, każda po 4 500 zł (brutto)

ALEKSANDER KMAK – za odwagę zmierzenia się z wymagającą formą i trudnym tematem, ale także wyjścia poza własny odruch krytycyzmu w kierunku otwartości i afirmacji; za autentyczne i żywe zainteresowanie filmem jako medium audiowizualnym, materialnym obiektem i przestrzenią spotkania, za zaangażowanie nie tylko w myślenie o kinie, ale przede wszystkim razem z nim.

JOANNA NAJBOR – za różnorodny, stawiający czytelnikom wyzwanie zestaw filmowej eseistyki, ryzyko formalne i rozmach; konsekwentnie rozwijane, osobne myślenie o polskim kinie i związkach kina z krajobrazem, pisanie wrażliwe na polityczny i społeczny kontekst, mocno afektywne, z ciała.

Wyróżnienia:

KAROLINA GRACZYK – za brawurowo pomyślany i napisany, wyzywająco seksowny esej „Po drugiej stronie lustra. Różowy narcyz”; za maestrię języka, który potrafi uchwycić gorączkę zmysłów, a w kinie dusznej fizjologii odkryć ślady egzystencjalnej poezji.

JAGODA GRUDZIEŃ – za „Dziennik przekł.AD.owy”, przeciekawy poznawczo tekst poświęcony pracy nad audiodeskrypcją „Psich pazurów” Jane Campion, zapis zupełnie osobnej perspektywy i praktyki obcowania z kinem, myślenia o medium filmu i napięcia między obrazem a słowem.

KATARZYNA KEBERNIK – za esej "Ćwiek zabity obcasem lateksowego kozaka, czyli co zrobić z „Showgirls”?", będący perwersyjną i rześką intelektualnie próbą obmacania znaczeń osławionego ekscesu Paula Verhoevena; tekst, w którym autorka nurza nas głęboko w kiczowatym uniwersum filmu, by potem wyciągnąć na powierzchnię i wyznać miłość do wszystkiego, co nie wpasowuje się w estetyczne i krytycznofilmowe szufladki.

MACIEJ KRYŃSKI – za osobistą perspektywę, łączącą wrażliwość na filmową formę i aktorski niuans z ogromnym wyczuleniem na to, co pod spodem; za kroczenie ścieżką buntowniczych genealogii przez miejsca bardziej i mniej oczywiste; za uważne spojrzenie, czujne ucho i dyskretną empatię, które złożyły się na wspomnienie o Lindzie Manz.

JULIA PALMOWSKA – za zdradzający ogrom wiedzy i wielką erudycję artykuł o twórczości Pedra Almodóvara, w którym najnowszy film reżysera staje się pretekstem do analizy najważniejszych wątków jego kariery. Za nienaganny krytycznofilmowy warsztat, przemyślaną konstrukcję tekstu i umiejętność opisania najważniejszych aspektów twórczości reżysera w sposób przystępny i dokładny.

MARTA SNOCH – za esej „Śmierć kina w Zabrzu”, będący jednocześnie sentymentalną podróżą po kinach tytułowego miasta i trafną diagnozą sytuacji kin znajdujących się w średnich i mniejszych ośrodkach; za umiejętność łączenia w ramach krytycznofilmowego eseju barwnej opowieści z wyjątkowo celną oceną.

 
Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix, rzeźby Adama Myjaka) oraz Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, które funduje wszystkie nagrody finansowe, a także gości konkurs na MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 26 lipca 2022 r. odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród oraz pokaz wybranego przez Laureata filmu.


czytaj także
Dystrybucja We really need you tonight. „Pięć diabłów” od dziś w kinach! 2/12/22
Dystrybucja „Zmysłowe i porywające”: krytycy chwalą „Pięć diabłów” 7/12/22
News Sprezentuj festiwal pod choinkę. Świąteczny voucher na 23. Nowe Horyzonty 8/12/22
Nowe Horyzonty VOD 268 powodów do radości. Świąteczna promocja Nowych Horyzontów VOD 13/12/22

Newsletter

OK