English

TOP 15 filmów Marcina Pieńkowskiego

13/08/21
Memoria, reż. Apichatpong Weerasethakul
Start sprzedaży biletów i dostępów. Sprawdź top 10 dyrektorek artystycznych

Jak odnaleźć się w gąszczu dobrodziejstwa programowego podczas 21. Nowych Horyzontów? Z pomocą spieszy Marcin Pieńkowski, dyrektor festiwalu. Oto jego „złota siódemka” filmów, których nie można przeoczyć w ramach pokazów online (wszystkie filmy dostępne są także na seansach kinowych) oraz „złota ósemka” filmów dostępnych wyłącznie na pokazach kinowych.

TOP 7 filmów do obejrzenia online (oraz w kinie)

  1. Początek – najważniejszy debiut roku. Gruzinka Dea Kulumbegashvili analizuje terror, obcość, religię w duchu najlepszych filmów Reygadasa.
  2. W pętli ryzyka i fantazji – Hamaguchi wyrasta na nowego mistrza azjatyckiego kina; trzy błyskotliwe, fenomenalnie napisane, słodko-gorzkie nowelki o przypadku, przeznaczeniu, miłości i zdradzie.
  3. Smak – najbardziej wysmakowany wizualnie slow film tegorocznego festiwalu o pewnej niezwykłej, utopijnej wspólnocie.
  4. Żarliwość – najdłuższy film festiwalu; wielowymiarowe, tajemnicze kino oparte na kultowej mandze – ale to wciąga!
  5. Kryjówka Johna – Kevin sam w domu spotyka Hanekego? Przede wszystkim mocny portret współczesnej, zagubionej młodzieży – zrealizowany w ciszy, cierpliwości (i estetyce szoku) przez Pascuala Sisto.
  6. Niefortunny numerek lub szalone porno – Radu Jude w prowokacyjnym manifeście, który zdobył Złotego Niedźwiedzia tegorocznego Berlinale. Bezpardonowe, groteskowe, mocne i szalenie uniwersalne u nas kino o ludzkiej hipokryzji.
  7. Rodzinne ustawienia – premiera światowa eksperymentalnego filmu Roberta Cambrinusa, w którym zamiast aktorów widzimy sklepowe manekiny. Perła, którą odkryliśmy w festiwalowych zgłoszeniach.

TOP 8 filmów dostępnych tylko w kinach

  1. Memoria – film-sen, film-odyseja ze wspaniałą Tildą Swinton; ukoronowanie długo wyczekiwanej retrospektywy Apichatponga Weerasethakula. Polecam również genialny krótki metraż tajskiego mistrza w filmie nowelowym Rok nieustającej burzy.
  2. Titane – szokująca Złota Palma dla radykalnego manifestu autorki pamiętnego Mięsa Julii Ducournau; kino mocne i odjechane, gatunkowe i autorskie, fizjologiczne i zmysłowe.
  3. Kolano Ahed – świdrujący w głowie krzyk wkurzenia izraelskiego reżysera Nadava Lapida (Synonimy). Tak się powinno kręcić współczesne kino polityczne!
  4. Drive My Car – Hamaguchi czyta Murakamiego. Nagroda za scenariusz w Cannes dla epickiego, wyrafinowanego, w duchu rivettowskiego kina drogi, w którym życie odbija się w sztuce – teatrze i literaturze. 
  5. Vortex – przeszywające kino o samotności i śmierci, skandalista Gaspar Noé przygląda się ostatnim dniom z życia starszego małżeństwa, używając podzielonego ekranu.
  6. Dzienniki ewoinpreis – cudowny w formie i rytmie, nieco rohmerowski, covidowy dziennik portugalskiego mistrza Miguela Gomesa.
  7. Censor – brytyjska szkoła współczesnego kina grozy znowu zachwyca. Błyskotliwy, stylowy horror i hołd złożony video nasties.
  8. Mała mama – po Portrecie kobiety w ogniu Sciamma wraca do tematu dzieciństwa; przepiękny wizualnie, jesienny, poetycki film o niewidzianych niciach łączących dzieci z ich rodzicami.

czytaj także
Dystrybucja We really need you tonight. „Pięć diabłów” od dziś w kinach! 2/12/22
Dystrybucja „Zmysłowe i porywające”: krytycy chwalą „Pięć diabłów” 7/12/22
News Sprezentuj festiwal pod choinkę. Świąteczny voucher na 23. Nowe Horyzonty 8/12/22
Nowe Horyzonty VOD 268 powodów do radości. Świąteczna promocja Nowych Horyzontów VOD 13/12/22

Newsletter

OK