Marcin Pieńkowski, dyrektor artystyczny MFF Nowe Horyzonty, poleca filmy z programu festiwalu.
Kino z Chin i Indii
Przepiękne, oniryczne, poetyckie Such a Morning oraz Jonaki z Indii oraz radykalne, niekiedy wstrząsające filmy z Chin - Siedzący słoń w konkursie, kontrowersyjne Anioły w bieli oraz Cisza we mgle oraz laureat z Rotterdamu Lustra i pióra. Będziecie patrzeć na te kinematografie zupełnie inaczej.
★, reż. Johann Lurf oraz Front Wizualny
Jeden z najdziwniejszych filmów roku. Nocna podróż poprzez historię kina: od kina niemego do współczesności. Od zdobywców kosmosu po melancholijne spojrzenia w rozgwieżdżone niebo. Ten i inne wspaniałe eksperymenty w nowej sekcji Front Wizualny.
Searching, reż. Aneesh Chaganty oraz Winni, reż. Gustav Möller
Przeboje Sundance. Searching to perfekcyjny montażowo dramat sensacyjny o poszukiwaniu córki przez ojca. Na ekranie widzimy tylko ekran komputera bądź wyświetlacz telefonu! Winni to z kolei kino kameralne, gdyż na ekranie widzimy tylko policjanta rozmawiającego przez telefon alarmowy - dramaturgia fenomenalnie prowadzona minimalnymi środkami. Nowe Horyzonty kina gatunkowego.
Animacje!
Dziki, psychodeliczny Wilczy dom Cristóbala Leóna i Joaquína Cociñy - najlepszy film berlińskiej sekcji Forum. Zaskakujący, pasjonujący Jeszcze dzień życia Damiana Nenowa i Raula de la Fuente na motywach mistrza Kapuścińskiego. Aż w końcu Virus Tropical - przebojowa, dziewczyńska animacja z Kolumbii.
Lato, reż. Kirił Serebrennikow
Od festiwalu w Cannes nie słucham niczego innego, tylko kultowej, rockowej grupy Kino. Fantazyjne, piękne, melancholijne kino o młodości, muzyce i zakochaniu. Moje tegoroczne Call Me By Your Name.
Szczęśliwy Lazzaro, reż. Alice Rohrwacher
Nasz wspaniały film zamknięcia. Metaforyczna przypowieść, której nie powstydziliby się bracia Taviani, Pasolini oraz Fellini. Alice ponownie zaskakuje i pokazuje, że jest jedną z najbardziej utalentowanych współczesnych reżyserek. Nagroda za scenariusz w Cannes.
Dzika grusza, reż. Nure Bilge Ceylan
Film-książka tureckiego mistrza, autora Pewnego razu w Anatolii i Zimowego snu. Erudycyjne kino o zderzeniu dwóch pokoleń - sfrustrowanej starości z pełną pretensji młodością. Niezwykłe.
Zama, reż. Lucrecia Martel
Jeden z najpiękniej zrealizowanych filmów ostatnich lat. Film jako wizualna uczta, gdzie naturalizm ściera się z barokiem. Kino o kryzysie męskości i niszczącej polityce.
Laureatka Złotego Niedźwiedzia za Duszę i ciało będzie naszym gościem. Warto zapoznać się z jej nieznanymi w Polsce filmami - wspaniałym Moim wiekiem XX z Dorotą Segdą czy Szymonem Magiem. Kino wirtuozerskie, poetyckie, magiczne.
Łóżko, reż. Mónica Lairana i Konkurs!
Jeden z najbardziej przenikliwych filmów o umieraniu, jakie widziałem w życiu. Opowieść o starości, zwykłym byciu ze sobą i odchodzeniu. Podane w formie filmu spokojnego, cichego, upalnego. Będzie to jeden z tegorocznych filmów konkursowych.