English

Jacques Rivette – francuski wizjoner bohaterem retrospektywy

6/07/17
Celina i Julia odpływają, reż. Jacques Rivette
Zgłoś film do Shortlisty! Wygraj Nagrodę imienia Zuzanny Jagody Kolskiej

Jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznej edycji festiwalu będzie retrospektywa filmów zmarłego w styczniu 2016 roku Jacques'a Rivette'a - mistrza francuskiej nowej fali, realisty i wizjonera, autora dzieł kultowych, często jednocześnie radykalnych i spektakularnych. Jest uznawany za autora pierwszego filmu nowofalowego (krótki Mat szewski z 1956 roku). W programie przeglądu znajdzie się jedenaście, w większości niepokazywanych w Polsce, dzieł mistrza, filmowca-enigmy, rozmiłowanego w każdym akcie kreacji i wyobraźni.

W programie znalazły się: nagrodzona w Locarno cudowna surrealistyczna fantazja Celina i Julia odpływają (1974); ponad czterogodzinny, niezwykły melodramat Miłość szalona (1969); Ściśle tajne (1998) z Jerzym Radziwiłowiczem; nagrodzona przez canneńskie jury słynna Piękna złośnica (1991) z niezapomnianym duetem Michel Piccoli i Emmanuelle Bèart; skandalizująca w swoim czasie Zakonnica (1966) ze wspaniałą Anną Kariną; niezwykły musical Ostrożnie: delikatnie (1995); eksplorujące temat relacji życia i teatru fascynujące Banda czterech (1989), późne arcydzieło Kto wie (2001) i debiutancki Paryż należy do nas (1961). Selekcję uzupełnią odrestaurowane filmy krótkometrażowe Rivette'a oraz intrygujący dokument o twórcy autorstwa Serge'a Daney i Claire Denis - Jacques Rivette, strażnik (1990).

Nie zabraknie kinofilskiej legendy, niezwykle rzadko prezentowanego, niemal 13-godzinnego Out 1 - opus magnum reżysera. Film zostanie pokazany w czterech częściach. Paradoksalnie, im bardziej wydłużały się filmy Rivette'a, tym mocniej skracały się ich scenariusze. Grający w Out 1 Michel Lonsdale wspominał kiedyś, że to jedno z najdłuższych dzieł w historii kina powstało w oparciu o gęsto zapisaną kartkę papieru. Metoda francuskiego reżysera zakładała bowiem, że film rodzi się na planie, a domyka go spojrzenie widza. Historie, jakie opowiadał mają szkatułkową konstrukcję, a wielopiętrowe intrygi pęcznieją, by w finale zamiast rozwiązania przynieść zamierzone, przewrotne narracyjne fiasko. Może dlatego tym mocno stylizowanym, często "odpływającym" w fantazję opowieściom tak doskonale udaje się uchwycić kapryśną nieprzewidywalność prawdziwego życia: zazwyczaj kończącego się cięciem, a nie eleganckim rozwiązaniem skomplikowanej intrygi, jaką są nasze losy. Niechęć Rivette'a do klasycznej narracji była także deklaracją absolutnej filmowej wolności i formalnej swobody. Nie pozwolił, by ograniczał go czas czy gatunek, nie krępował aktorów gorsetem sztywnych oczekiwań, pozwalał im współtworzyć. Jerzy Radziwiłowicz, który grał w Ściśle tajne przyznaje: Rivette był zawsze w stanie szczególnej niepewności: nie dlatego jednak, że nie wiedział co robi - on po prostu wciąż sprawdzał co nam razem z tego wyjdzie. Wychodził z założenia, że jeśli nie pracuje się wspólnie, to się filmu zrobić nie da. Owo poczucie wspólnoty to jest bardzo piękna rzecz. Nie ze wszystkimi reżyserami się zdarza.

O retrospektywie Jacques'a Rivette'a opowiada Marcin Pieńkowski, dyrektor artystyczny festiwalu. 

Retrospektywie będzie towarzyszyć książka Sekretny świat Jacques'a Rivette'a(Wydawnictwo EKRANy). To zbiór tekstów najwybitniejszych znawców Rivette'a z Francji, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Polski, którzy odsłonią wszystkie zakamarki jego tajemniczego kina. Książka pod redakcją Rafała Syski to przegląd tekstów często ulotnych i eseistycznych, czasem analitycznych i teoretycznych.

Do Wrocławia przyjadą między innymi żona reżysera Véronique Manniez-Rivette oraz Jerzy Radziwiłowicz.


czytaj także
Dystrybucja We really need you tonight. „Pięć diabłów” od dziś w kinach! 2/12/22
Dystrybucja „Zmysłowe i porywające”: krytycy chwalą „Pięć diabłów” 7/12/22
News Sprezentuj festiwal pod choinkę. Świąteczny voucher na 23. Nowe Horyzonty 8/12/22
Nowe Horyzonty VOD 268 powodów do radości. Świąteczna promocja Nowych Horyzontów VOD 13/12/22

Newsletter

OK