English

"W pionie" Alaina Guiraudie od 20 stycznia w polskich kinach

3/01/17
W pionie reż. Alain Guiraudie
We really need you tonight. „Pięć diabłów” od dziś w kinach!

20 stycznia 2017 roku na ekrany polskich kin wejdzie nowy film Alaina Guiraudie W pionie. Dystrybutorem filmu jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.

W pionie

Staying Vertical / Rester vertical
Francja 2016 / 100'
scenariusz i reżyseria: Alain Guiraudie
obsada: Damien Bonnard, India Hair, Raphaël Thierry, Basile Meilleurat, Laure Calamy, Sébastien Novac
polski dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
nagrody: Europejski Festiwal Filmowy w Sewilli 2016 - najlepszy reżyser

premiera 20 stycznia 2017

"Wychowałem się na wsi, wśród chłopów; jestem homoseksualistą, swego czasu komunizowałem. Tak, mam poczucie wyjątkowości - zwierzał się Guiraudie "Filmmakers Magazine". Ale to, co naprawdę czyni francuskiego reżysera wyjątkowym, to lekkość i swada, z jakimi tworzy kino nieznające tabu, konfrontujące widzów z sytuacjami, o jakich nawet baliby się pomyśleć i których z pewnością wielu z nich wolałoby nie oglądać." Małgorzata Sadowska, "Newsweek"

Alain Guiraudie, reżyser Nieznajomego nad jeziorem (m.in. nagrody na festiwalu w Cannes i FIPRESCI 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty), akcję swojego nowego filmu umieszcza w surowym krajobrazie wyludnionego, pasterskiego departamentu Lozère na południu Francji. Przekazywane z ust do ust, stare legendy o bestii z Gévaudan prowokują młodego filmowca do wyprawy w poszukiwaniu inspiracji do wciąż nienapisanego scenariusza. Zadłużony Leo, bez powodzenia próbujący dogonić niedotrzymane terminy, poddaje się płynącemu nurtowi zdarzeń. Spotyka samotnie wychowującą dwóch synów, energiczną pasterkę Marie. Owocem ich romansu będzie nie tylko kolejne dziecko, ale i seria przygód jakby wyjętych z sennego majaka. Dziewczyna w depresji po porodzie ucieka do miasteczka, a Leo musi stawić czoło wyzwaniu ojcostwa oraz kręcącym się wokół niego mężczyznom. Guiraudie łączy zagrożenia współczesności z atmosferą legend i mitów, mówiących o zmaganiach człowieka z naturą uosabianą przez żądne krwi wilki. Tworzy świat, w którym zarówno status i role społeczne, jak i i tożsamości seksualne wydają się chwiejne i nieoczywiste. Bezpruderyjna, groteskowa baśń Guiraudie staje się alegorią życia we współczesnej Francji, gdzie utrzymanie się w tytułowym pionie wcale nie jest takie łatwe.

"Nieznajomy... był znacznie bardziej klasycznym filmem niż "W pionie", zarówno pod względem konstrukcji jak i dramaturgii. Tym razem chciałem pójść w całkiem inną stronę, stworzyć obraz z mniej jasno wyznaczonym kierunkiem, pozostawiający wiele otwartych pytań. Bardziej oparty na zmysłach, intuicji. Największą moją fascynacją w W pionie są ucieczki, zbaczanie z utartej ścieżki, zmiana kursu. Kiedy pisałem scenariusz, chciałem przede wszystkim sam siebie zaskakiwać. Nie zakładałem, że będę się poruszał w ramach wcześniej ustalonej struktury. Pozwoliłem tekstowi powstać organicznie. Ale też przy W pionie wykonałem o wiele więcej pracy w montażowni niż przy Nieznajomym. Ten film ciągle ewoluował, właściwie do ostatniej chwili." Rozmowa Anny Tatarskiej z Alainem Guiraudie (Alain Guiraudie: Natura ma w sobie coś niezwykle zmysłowego, Co Jest Grane 24, 22.07.2016)

Media o filmie:

"W pionie, najnowszy film Alaina Guiraudie, już podczas swojej premiery na tegorocznym festiwalu w Cannes podzielił opinie krytyków. Nic zresztą dziwnego - powiedzieć, że to film budzący kontrowersje, to nie powiedzieć nic. W pewnym sensie W pionie jest filmem zerojedynkowym: albo przyjmujemy absurdalną i perwersyjną wyobraźnię reżysera albo oburza nas pozbawiony dobrego smaku, niespójny obraz Guiraudie. (…) Guiraudie bawi się kinem w sposób nieprzewidywalny i łamiący zasady dobrego smaku. Nie trzymając się żadnych zasad i nie siląc się na tworzenie filmu ważnego, wykorzystuje tkwiąca w sztuce możliwość absolutnej wolności. Konsekwentne łamanie granic między banalnym realizmem, a groteskową fantazją sprawia, że W pionie uwodzi swoją energią i przede wszystkim - bawi." (Teresa Fazan i Artur Kula, "ResPublica")

"W pionie podejmuje tyle tematów, że spokojnie można by z poszczególnych wątków stworzyć kilka osobnych dzieł. Samotne ojcostwo, samotność w jeszcze bardziej uniwersalnym ujęciu, zawiłość związków między mężczyznami, zamierający folklor i lokalizm, bezduszność współczesnego świata. Francuz jednym razem tworzy przestrzeń niemalże mitologiczną, baśniową - bardziej metaforę niż realny konstrukt i w tym blisko mu choćby do wczesnego Bruno Dumonta (Ludzkość). Innym razem natomiast opowiada swoją historię w duchu kina społecznego, surowego i oszczędnego jak u braci Dardenne. W W pionie obejrzymy odważne, naturalistyczne obrazy ludzkich organów płciowych, jak i sceny bajkowe, uatrakcyjnione odpowiednim światłem i otoczeniem." (Katarzyna Wolanin, filmaster.pl)

"Podobnie dziki jak Cremaster, choć to inny rodzaj dzikości, jest pokazywany we Wrocławiu w sekcji Panorama najnowszy film Alaina Guiraudie - W pionie. Trudno go w zasadzie do czegokolwiek porównać, jeśli już, to chyba jako wypadkową czegoś i czegoś, np. kina Bruno Dumonta i skeczu Monty Pythonów albo Alicji w Krainie Czarów i jakiejś książki Houellebecqa. (…) Autor W pionie nie zna żadnej świętości i do końca trzyma fason. Wydaje się, że próbując podważyć cały świat, Guiraudie chce tak naprawdę uciec przed rozpaczą i znaleźć wreszcie jakiś stały punkt. Choć możliwe, że z tym stałym punktem tylko żartuje." (Jakub Socha, dwutygodnik.com)

więcej o filmie i reżyserze


czytaj także
Dystrybucja „Zmysłowe i porywające”: krytycy chwalą „Pięć diabłów” 7/12/22
News Sprezentuj festiwal pod choinkę. Świąteczny voucher na 23. Nowe Horyzonty 8/12/22
Nowe Horyzonty VOD 268 powodów do radości. Świąteczna promocja Nowych Horyzontów VOD 13/12/22
Dystrybucja Kalendarz premier Stowarzyszenia Nowe Horyzonty na 2023 rok 15/12/22

Newsletter

OK