W 1959 roku Willa Smitha nie było jeszcze na świecie, a Jestem legendą Richarda Mathesona można było określić jako nowość wydawniczą. Obowiązywał Kodeks Haysa, a Ameryka miała inne problemy niż zombie. Ale i wtedy historie postapokaliptyczne były tłem wprost doskonałym. Harry Belafonte był u szczytu kariery muzycznej, więc niczym Will Smith wkroczył na ekran i stał się ostatnim człowiekiem na Ziemi. Górnik Ralph koniec świata spędza uwięziony pod ziemią. Gdy wydobywa się na powierzchnię, stwierdza, że jest sam w Nowym Jorku. Przekuwa kilof na lemiesz i zabiera się do urządzania nowego, mniej wspaniałego świata. Efekty specjalne podkręcające fabułę nie będą tu potrzebne. Wystarczy, że pojawi się biała dziewczyna, a wraz z nią kłopoty.
Żył w latach 1915–1975. Zaczynał jako odźwierny w nowojorskim Radio City Music Hall, lecz ambicje zaprowadziły go do NBC, gdzie pracował jako scenarzysta radiowy. Choć później stawał za kamerą filmów z gwiazdami Hollywood, to jednak scenopisarstwo przyniosło mu większą sławę. Ma na koncie 30 tytułów, w tym klasyczne, jak nominowana do Oscara Mildred Pierce (1945, dziś odświeżona w miniserii Todda Haynesa), Czerwcowa narzeczona (1948), Nie jesteśmy aniołami (1955)czy Kleopatra (1963) z Elizabeth Taylor. W latach 1971–1973 stał na czele Writers’ Guild of America, stowarzyszenia amerykańskich scenarzystów.
1955 Queen Bee
1957 Człowiek w ogniu / Man on Fire
1959 Świat, ciało i szatan / The World, the Flesh and the Devil
1960 Podziemni / The Subterraneans
1961 Idź nago w świat / Go Naked in the World (co-dir.)
1970 Cockeyed Cowboys of Calico County (co-dir.)