Dojrzały debiut fabularny Marka Koterskiego – groteskowy, autoironiczny portret rodzinny we wnętrzu, którego akcja rozgrywa się głównie w ciągu jednego wieczoru. Niespełniony inteligent po trzydziestce, Adaś Miauczyński (postać, która powróci w późniejszych filmach reżysera), odwiedza rodziców. Widz podgląda psychodramę codzienności pełnej drobnych złośliwości i rytualnych dziwactw. Każdy jest tu samotny, szczerą rozmowę zastępuje rodzicom rywalizacja na gesty. Adaś, traktowany nadal jako chłopiec, widz rodzicielskiej rozgrywki, przypomina sobie atmosferę domu z dzieciństwa. Sam zaczyna się czuć bliski obłędu.
Soczysty potoczny język i świetne aktorstwo sprawiają, że niemal każde ujęcie budzi śmiech – ale gorzki, trochę z samych siebie.
Koszalin ‘Youth and Film’ 1985 – Best Director Debut, Journalist Prize
Reżyser, scenarzysta, dramatopisarz. Urodził się w Krakowie w 1942 roku. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Wrocławskim (studiował tam również historię sztuki). Był kierownikiem literackim akademickiego Teatru Poezji Sylaba, następnie założył własny eksperymentalny Teatr Otwartej Sceny. Był wolnym słuchaczem warszawskiej ASP, próbował też dostać się na PWST. Wreszcie trafił na reżyserię do łódzkiej Filmówki (dyplom w 1977 roku). Zrealizował kilkanaście dokumentów dla Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi. W fabule debiutował późno, po czterdziestce, za to z niewątpliwym sukcesem artystycznym. Adaś Miauczyński, bohater debiutanckiego Domu wariatów, inteligent-nieudacznik, alter ego autora, stał się także bohaterem większości jego późniejszych filmów, realizowanych zawsze według własnych scenariuszy. Jak dotąd najpopularniejszym i najbardziej utytułowanym filmem Koterskiego jest Dzień świra.
1984 Dom wariatów / The House of Fools
1986 Życie wewnętrzne / Inner Life
1989 Porno
1995 Nic śmiesznego / Nothing Funny
1999 Ajlawiu
2002 Dzień świra / Day of the Wacko
2006 Wszyscy jesteśmy Chrystusami / We’re all Christs
2011 Baby są jakieś inne / Women Are Strange