Czy chciałbyś zagrać w filmie? Wolałbyś zagrać siebie czy postać fikcyjną? – pyta Gillian Wearing, brytyjska artystka konceptualna. Self Made jest dokumentacją intensywnego, aktorskiego eksperymentu, jakiemu Wearing poddała siedem osób. W trakcie warsztatów, prowadzonych przez trenera metody Stanisławskiego, Sama Rumbelowa, uczestnicy poddawani byli rozmaitymi treningom psychologicznym, tak by (nie mając wcześniej żadnego przygotowania aktorskiego) odtworzyli w autentyczny sposób najważniejsze emocjonalnie doświadczenia swojego życia. Intymne historie poszczególnych osób Wearing przedstawia jako serię filmowych epizodów, każdy wystylizowany w innej konwencji gatunkowej. Oglądamy kostiumową adaptację Króla Leara, nostalgiczny melodramat o niespełnionej miłości czy realistyczne studium przemocy w stylu cinéma vérité. Podczas gdy reżyserka ubiera przeżycia uczestników w kostium filmowy, oni sami po raz pierwszy konfrontują się ze swoimi stłumionymi dotąd emocjami. Self Made jest w równym stopniu dokumentem o terapeutycznej roli sztuki, co eksperymentem społecznym, performance’em i dziełem sztuki samym w sobie.
Brytyjska artystka wizualna, nagrodzona w 1997 roku nagrodą Turnera. Choć de facto film Self Made jest jej pełnometrażowym debiutem, to w rzeczywistości stanowi kontynuację serii konfesyjnych prac, w których artystka pomaga ludziom wyrazić stłumione i ukrywane przeżycia oraz emocje. Projekty Wearing są eksperymentalne. Niekonwencjonalne użycie środków wyrazu i artystycznych struktur pozwala bohaterom jej prac wyrazić to, co dotychczas było dla nich niewyrażalne, a przede wszystkim – odnaleźć w sobie nieuświadomioną moc twórczą.
1997 2 into 1 (short)
2000 Drunk (short)
2001 Broad Street (short)
2006 Family History (short)
2010 Self Made (doc.)