W życia wędrówce, na połowie czasu / Straciwszy z oczu szlak niemylnej drogi / W głębi ciemnego znalazłem się lasu (przekład: Edward Porębowicz).
Boska Komedia w wydaniu Tony’ego – menadżera średniego szczebla – zaczyna się tym cytatem z Dantego. Dotknięty kryzysem wieku średniego, w obliczu śmierci ojca zaczyna kalkulować szanse na własne zbawienie. Umiarkowanie sceptyczny, zgodnie z zakładem Pascala liczy na to, że wystarczy odrobina starań, przyzwoitości i kilka poświęceń, by nie rozczarować się podczas ewentualnego Sądu Ostatecznego. Świętość nie zna jednak kalkulacji i umiaru, a asceza nie polega na biernym przyjmowaniu do wiadomości kolejnych strat. Za szybami szklanych domów, pod naszymi trawnikami kryje się prawdziwe pandemonium, w którym zło i świętość tworzą jednolity amalgamat. Ekonomiczna racjonalność i święty szał – wzajemnie nieprzetłumaczalne – w chwilach zetknięcia produkują zwyrodniałe homunkulusy. Masowo ćwiartowani kandydaci na świętych kończą na śmietnikach jako nikomu nieprzydatne relikwie. Jedyną cyfrą, która ostaje się w tej ekonomii świętości jest szóstka. W pojedynkę wyraża niedoskonałość człowieka, przedstawiona trzykrotnie – numer bestii.
Stanisław Liguziński
Rotterdam IFF 2010 - nominacja do Tiger Award / nominated for Tiger Award, Sundance FF 2010 - nominacja do nagrody jury / nominated for Grand Jury Prize
Urodzony w 1972 roku w miejscowości Saaremaa (Estonia). Studiował malarstwo. Zmuszony do podjęcia pracy zarobkowej, zatrudnił się przy realizacji reklam telewizyjnych. Po opanowaniu podstaw, wyreżyserował pozytywnie przyjęty, czterdziestominutowy film Empty. Jego pełnometrażowy debiut Jesienny Bal otrzymał Venice Horizons Award na festiwalu w Wenecji, co do dziś pozostaje największym osiągnięciem estońskiej kinematografii. Scenariusz do drugiej (i ostatniej jak do tej pory) fabuły Õunpuu, jaką jest Kuszenie św. Tony’ego, nagrodzony został European Talent Award na festiwalu w Cannes w 2008 roku. W jego filmach widoczne są ślady inspiracji twórczością Davida Lyncha, Luis’a Buñuel’a, Roberta Bressona, Ingmara Bergmana, czy Johna Cassavetesa.
2006 Tühirand / Empty (kr.m. / short film)
2007 Jesienny bal / Sügisball / Autumn Ball
2009 Kuszenie św. Tony’ego / Püha Tõnu kiusamine / The Temptation of St. Tony