Przez obserwację innych można wiele się nauczyć – mówi jednej z młodziutkich baletnic Brigitte Lefèvre (od 1995 roku dyrektorka Baletu Opery Paryskiej). Obserwacja innych i praca to dwa kluczowe tematy niezwykłego dokumentu Fredericka Wisemana, filmowca, portretującego nie ludzi, lecz instytucje. La Danse jest prześwietleniem Baletu Opery Paryskiej. Wiseman patrzy na scenę, zagląda do garderoby, księgowości, kafeterii, obserwuje stolarzy budujących scenografię, krawcowe szyjące kostiumy, posiedzenie zarządu i – przede wszystkim – mordercze treningi baletnic. Balet Opery Paryskiej w obiektywie Wisemana funkcjonuje jak dobrze zestrojona maszyna z tysiącem trybików, obracających się po to, by w efekcie wyczarować przedstawienie zwiewne, lekkie i przeczące prawom grawitacji. To, co dzieje się za kulisami jest mozolną pracą u podstaw. Idealna baletnica jest połączeniem zakonnicy i boksera – zupełnie poważnie mówi Lefèvre. Faktycznie, w czujnej koncentracji ich ciał jest nieomal coś duchowego. Powtórzenie, detal, zmiana perspektywy, ponowne powtórzenie – tak wygląda rytm prób. Wiseman wsłuchuje się w ten rytm i skrupulatnie tworzy portret totalny fabryki tańca.
Ewa Szabłowska
nominacja do Cesara 2010 w kategorii: najlepszy dokument
Urodzony w 1930 roku amerykański dokumentalista. Od kilkudziesięciu lat z żelazną konsekwencją portretuje amerykańskie instytucje publiczne. W szczegółach odsłania mechanizmy leżące u podstaw systemów szkolnictwa, więziennictwa, gastronomii, przemysłu rozrywkowego i opieki zdrowotnej. Wiseman od lat pracuje według jednego modelu: kolekcjonuje około stu godzin materiału, który nagrywa bez wcześniejszego scenariusza, nie robi wywiadów ze swoimi bohaterami, nie dodaje muzyki ani komentarza. Liczy się tylko rejestracja i montaż, na który reżyser przeznacza cały rok przy każdym projekcie. Filmy Wisemana (nagradzane na festiwalach w Wenecji, Cannes i Berlinie), przypominające wizualne eseje, dziś zaliczane są do klasyki gatunku.
1967 Titicut Follies
1968 High School
1969 Hospital
1975 Welfare
1980 Model
1983 The Store
1989 Near Death
1993 ZOO
1997 Public Housing
2003 Domestic Violence
2009 La Danse