Młoda dziewczyna (Anicée Alvina) zostaje oskarżona o zamordowanie swojej partnerki i trafia do klasztornego więzienia, gdzie jej seksualne fantazje konfrontują się z realną i symboliczną przemocą władzy świeckiej (komisarz policji, sędzia, adwokatka) i kościelnej (zakonnice i ksiądz). Gwałt, tortury i perwersje ukazane są jako elementy parareligijnego rytuału i gry w dominację. Choć Płynne stany rozkoszy to film, którego akcja rozgrywa się w umownej teraźniejszości, równie dobrze mógłby być uznany za wierną (i grzeszną zarazem) adaptację jednej z powieści markiza de Sade’a cudem uratowanej z gruzów Bastylii. Alain Robbe-Grillet obficie czerpie z tradycji libertyńskiej i surrealistycznej, jednocześnie inspirując się praktykami feministycznego body artu i kinem seksploatacji. W ten sposób film wpisuje się w szersze zjawisko, które można by określić mianem kina późnej transgresji, kojarzonego z twórczością choćby Luisa Buñuela, Waleriana Borowczyka czy Andrzeja Żuławskiego.
Francuski pisarz (przedstawiciel nouveau roman), teoretyk literatury, scenarzysta i reżyser – z wykształcenia inżynier rolnictwa. W 1961 roku napisał scenariusz do Zeszłego roku w Marienbadzie Alaina Resnais’go, a w kolejnych dekadach zrealizował dziesięć filmów łączących nowofalowy eksperyment, tradycję libertyńską i surrealistyczną z zainteresowaniem seksem i przemocą. Przez pół wieku był mężem Catherine Robbe-Grillet, autorki powieści sadomasochistycznych, dominy i mistrzyni ceremonii BDSM, która zagrała w kilku jego filmach.
1963 Nieśmiertelna / L’immortelle / The Immortal One
1966 Trans-Europ-Express
1968 Człowiek, który kłamie / L’homme qui ment / The Man Who Lies
1970 Eden i później / L’Eden et après / Eden and After
1971 N. a pris les dés…
1974 Płynne stany rozkoszy / Glissements progressifs du plaisir / Successive Slidings of Pleasure
1975 Zabawa z ogniem / Le jeu avec le feu
1983 Piękna niewolnica / La belle captive / The Beautiful Prisoner
1995 Un bruit qui rend fou
2006 C’est Gradiva qui vous appelle