English

Póki szaleństwo nas nie rozdzieli

Wang Bing
Til Madness Do Us Part / Feng ai
Hongkong, Francja, Japonia 2013 / 228’
Trzy siostry Gorzki pieniądz

W małej, obskurnej celi pozbawionej jakiegokolwiek sprzętu poza łóżkami siedzi kilku mężczyzn. Najczęściej wpatrują się w przestrzeń lub śpią. To pacjenci – choć należałoby raczej powiedzieć „więźniowie” – szpitala psychiatrycznego w pobliżu Pekinu. Siedzą tu zamknięci zarówno ludzie wymagający opieki, jak i mordercy, fanatycy religijni, a nawet opozycjoniści niewygodni dla partii komunistycznej. Nie poznajemy ich historii, bo czas w tym szpitalu płynie inaczej i nawet zdrowych pcha do krawędzi obłędu. Niektórzy spędzili w przesiąkniętych wilgocią i brudem murach kilkanaście lat, bez szansy wyjścia na zewnątrz. Znoszą upokorzenia ze strony innych pacjentów i personelu, który dba jedynie o to, by podopieczni pozostali przy życiu. Kolejny porażający dokument Wanga Binga zabiera widzów w sam środek szpitalnego piekła. Pozbawiony komentarza i muzyki niemal fizycznie zmusza nas, byśmy postawili samych siebie w sytuacji osadzonych. Lecz nawet w tych nieludzkich warunkach Wang potrafi odnaleźć namiastkę czułości. Bohaterowie jego filmu błąkają się po betonowych korytarzach niczym duchy, lecz oni także pragną ciepła i bliskości. Zamknięci w ciasnych pomieszczeniach, odgrodzeni murem z drutem kolczastym, pozbawieni swobody są zdolni do stworzenia między sobą nowego świata – pisał Wang o swoim filmie. 

Jakub Demiańczuk

nagrody

Nantes Three Continents Festival 2013 - Srebrny Montgolfiere

Wang Bing

Niezależny chiński reżyser, fotograf, artysta wizualny, jedna z najważniejszych postaci współczesnego kina dokumentalnego. W swoich filmach przygląda się zbiorowości i jednostkom, odsłania to, co na co dzień ukryte przed ludzkim wzrokiem. Laureat licznych nagród na festiwalach w Locarno, Marsylii, Lizbonie. Jego wystawy gościły w największych muzeach świata, m.in. w Centre Pompidou i Muzeum Królowej Zofii w Madrycie. Swoje prace pokazywał również w ramach festiwalu sztuki współczesnej documenta w Kassel. Jego najnowsze filmy Młodość oraz Człowiek w czerni miały premierę na tegorocznym festiwalu w Cannes. 

Filmografia

2002 Tiexi qu / West of the Tracks (doc.)

2007 Fengming - pamiętnik chińskiej kobiety / He Fengming / Fengming, a Chinese Memoir (doc.)

2008 Caiyou riji / Crude Oil (doc.)

2009 Czarne pieniądze / Tong dao / Coal Money (doc.)

2010 Rów / Jiabiangou / The Ditch

2012 Trzy siostry / San zimei / Three Sisters (doc.)

2013 Póki szaleństwo nas nie rozłączy / Feng ai / 'Til Madness Do Us Part i (doc.)

2014 Fu yu zi / Fathers and Sons (doc.)

2016 Ta’ang (doc.)

2016 Gorzki pieniądz / Ku Qian / Bitter Money (doc.)

2017 Pani Fang / Fang Xiu Ying / Mrs. Fang (doc.)

2017 15 godzin / 15 Hours (docs.)

2018 Martwe dusze / Sǐ líng hún / Dead Souls (doc.)

2018 Beauty Lives in Freedom (doc.)

2023 Młodość / Qing Chun (Chun) / Youth (Spring) (doc.)

2023 Człowiek w czerni / Man in Black (doc.)

Twórcy

reżyseria Wang Bing
scenariusz Wang Bing
zdjęcia Liu Xianhui, Wang Bing
montaż Adam Kerby, Wang Bing
producent Louise Prince, Wang Bing
produkcja Y. Production
właściciel praw Asian Shadows
język mandaryński