English

Odległy grom

Satyajit Ray
Distant Thunder / Ashani Sanket
Indie 1973 / 97’
Dni i noce w lesie Dom i świat

1943 – rok bengalskiego Wielkiego Głodu. W wyniku działań wojennych, załamań gospodarczych oraz decyzji politycznych ceny żywności gwałtownie wzrosły, a ogromne rzesze mieszkańców wiejskich terenów Bengalu zostały pozbawione podstawowego produktu żywnościowego – ryżu. Klęska ta pochłonęła około trzech milionów ofiar. Ray pokazuje narastającą grozę i widmo głodu przez pryzmat losów młodego małżeństwa – bramina, który we wsi pełni funkcję lekarza i nauczyciela, oraz wielkodusznej i czułej Angany. Jako przedstawiciele wysokiej kasty stają przed bolesnym wyborem moralnym: czy zadbać o siebie kosztem innych, czy otworzyć się, a także swoje domostwo, na wspólnotę w potrzebie. Reżyser buduje atmosferę filmu za pomocą plastycznych obrazów (zanurzone w mętnej wodzie kobiety szukające jadalnych ślimaków) i szokujących epizodów (kobieta oddająca się oszpeconemu mężczyźnie za garść ryżu). Nigdy nie popadając w patos, tworzy przejmującą, jednocześnie realistyczną i symboliczną opowieść o społecznej katastrofie.

Karolina Kosińska

nagrody

  • MFF w Berlinie 1973 – Złoty Niedźwiedź
  • Nagroda Bengalskich Dziennikarzy 1974 – Soumitra Chatterjee

Satyajit Ray

Jeden z najważniejszych i najwybitniejszych twórców kina indyjskiego, które właśnie dzięki niemu zaistniało w świadomości zachodnich widzów. Urodzony w Kalkucie w 1921 roku w artystycznej bengalskiej rodzinie, najpierw pracował w reklamie oraz jako ilustrator książek. W 1947 roku reaktywował Calcutta Film Society. Trzy lata później, podczas podróży po Europie, miał okazję zobaczyć klasykę światowego kina, co w ogromnym stopniu wpłynęło na jego filmową wrażliwość. Jego pierwszy film z 1955 roku Droga do miasta okazał się sensacją festiwalu w Cannes – debiut był częścią tzw. trylogii Apu, która zalicza się do największych osiągnięć reżysera. Zrealizował ponad 30 filmów, fabularnych i dokumentalnych. Wśród najważniejszych motywów jego twórczości jest wnikliwa obserwacja społeczna, namysł nad przemianami kulturowymi Indii, etyczny wymiar relacji międzyludzkich i życiowych wyborów, trwałych i nietrwałych wartości. Subtelny stylista skupiony na wizualnym szczególe, niestrudzony badacz natury i psychologii człowieka. Zmarł w Kalkucie w 1992 roku. 

Wybrana filmografia

1955 Droga do miasta / Pather Panchali / Pather Panchali

1956 Nieugięty / Aparajito / The Unvanquished

1958 Salon muzyczny / Jalsaghar / The Music Room

1959 Świat Apu / Apu Sansar / The World of Apu

1960 Bogini / Devi / Goddess

1961 Trzy córki / Teen Kanya / Three Daughters

1962 Kanczendzanga / Kanchanjungha / Kanchanjungha

1963 Wielkie miasto / Mahanagar / The Big City

1966 Idol / Nayak / The Hero

1969  Dni i noce w lesie / Aranyer Din Ratri  / Days and Nights in the Forest

1970 Przeciwnik / Pratidwandi / The Adversary

1971 Towarzystwo z ograniczoną odpowiedzialnością / Seemabaddha / Company Limited

1975 Pośrednik / Jana Aranya / The Middleman

Twórcy

reżyseria Satyajit Ray
scenariusz Satyajit Ray
zdjęcia Soumendu Roy
montaż Dulal Dutta
muzyka Satyajit Ray
obsada Soumitra Chatterjee, Bobita, Sandhya Roy, Monu Mukherjee
producent Shrimati Sharbani Bhattacharya
produkcja Balaka Movies
właściciel praw Films Sans Frontiers
język bengalski, angielski