Now is here, here is now – śpiewał przed laty Clannad na ścieżce dźwiękowej serialu o Robin Hoodzie i gromadzie leśnych banitów. Podobnie James Benning próbuje czas i przestrzeń połączyć w umyśle widza w nierozerwalną całość. Wizualny zapis w czasie rzeczywistym kładącego się spać dnia rozbraja bezpośredniością i wabi poezją o matematycznej precyzji. Pozostawienie nas w środku lasu, wśród wibrującej w uszach ciszy i kakofonii dźwięków leśnych ptaków, przywołuje skojarzenie z Waldenem Henry’ego Davida Thoreau i eksperymentem prostego życia z dala od miejsc skażonych ludzką cywilizacją. Choć bezpośredni ogląd świata zewnętrznego jest niemożliwy, warto podjąć próbę zbadania jego granic.
Urodził się dwa lata przed zakończeniem II wojny światowej w robotniczej rodzinie imigrantów z Niemiec, w Milwaukee w stanie Wisconsin. Stypendium sportowe uzyskane dzięki grze w baseball pozwoliło mu zdobyć wyższe wykształcenie matematyczne. Zamiast pagonów w Wietnamie wybrał posadę belfra, pracując z dziećmi pochodzącymi z najniższych warstw społecznych. Dyplom szkoły filmowej uzyskał, pod zwierzchnictwem Davida Bordwella, dopiero w wieku 33 lat, mając już na koncie kilka krótkometrażowych wprawek. Jego minimalistyczne filmy w równym stopniu opowiadają o fotografowanych obiektach, co o warunkach możliwości ich rejestracji. Nowe Horyzonty od 2005 roku konsekwentnie pokazują wszystkie nowe realizacje Benninga, których oryginalna forma skazuje je na dryfowanie pomiędzy kinem i galerią.
1971 Did You Ever Hear That Cricket Sound? (short, doc.)
2004 13 jezior / 13 Lakes (doc.)
2004 Ten Skies (doc.)
2007 RR (doc.)
2007 Rzut oka / Casting a Glance (doc.)
2009 Ruhr (doc.)
2011 Dwadzieścia papierosów / Twenty Cigarettes (doc.)
2011 Ścieżki / Small Roads (doc.)
2011 Zmierzch / Nightfall (doc.)