Sycylia, lata 60. XIX wieku. Garibaldi niebawem doprowadzi do zjednoczenia Włoch, feudalna hierarchia musi ustąpić miejsca nowemu porządkowi. Książę Don Fabrizio Salina, świadomy nadchodzących przemian, zgadza się na ślub bratanka z córką zamożnych nuworyszy. Visconti, sam pochodzący z arystokratycznej rodziny, ale zaangażowany w młodości w lewicowe ruchy intelektualne, z niezwykłą przenikliwością portretuje ambiwalencję związaną z przemijaniem: obawa, niechęć, ale i podszyta zgrozą fascynacja tym, co nowe. Zmęczenie starymi strukturami i nostalgia za uporządkowaną rzeczywistością, światem wartości celebrowanych i przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Trudno jednak o piękniejszy koniec. Zrealizowane w technikolorze zdjęcia, niesłychanie drobiazgowa rekonstrukcja scenografii i kostiumów oraz portretowane w długich ujęciach pejzaże tworzą całość przytłaczającą i uwodzicielską zarazem, czyniąc z Lamparta jedno z niekwestionowanych arcydzieł światowej kinematografii.
Cannes IFF 1963 – Palme d’Or; Italian National Syndicate of Film Journalists 1964 (Nastro d’Argento) – Silver Ribbon For Best Director, Best Cinematography, Best Production Design, Best Costume Design
Urodzony w 1906 roku w Mediolanie, w arystokratycznej rodzinie. W młodości zaangażowany był w działalność ruchów marksistowskich. Karierę filmową zaczął jako asystent Jeana Renoira przy Wycieczce na wieś. Debiutował jako reżyser w 1942 roku filmem Opętanie, jednym z pionierskich utworów neorealizmu. Jego późniejsze dzieła odchodzą od surowej estetyki w stronę dekadenckiego, teatralnego przepychu, który stał się znakiem rozpoznawczym reżysera.
1943 Opętanie / Ossessione / Obsession
1957 Białe noce / Le notti bianche
1960 Rocco i jego bracia / Rocco e i suoi fratelli / Rocco and his Brothers
1971 Śmierć w Wenecji / Morte a Venezia / Death in Venice
1974 Portret rodzinny we wnętrzu / Gruppo di famiglia in un interno / Conversation Piece
1976 Niewinne / L'Innocente / The Innocent