English

Opera filmowa: Zagubiona autostrada

Film Opera: Lost Highway

Opera Zagubiona autostrada została oparta na kultowym filmie Davida Lyncha. Autorką libretta jest austriacka noblistka Elfriede Jelinek, a za warstwę muzyczną odpowiada jedna z czołowych współczesnych kompozytorek Olga Neuwirth. Spektakl będzie pokazywany w dniu otwarcia festiwalu 21 lipca i ponownie 23 lipca, jest on wydarzeniem wpisanym w program Europejskiej Stolicy Kultury 2016 – Wrocław. 

Podobnie jak David Lynch w swoim głośnym, obrosłym w interpretacje i analizy filmie Zagubiona autostrada (Lost Highway, 1997), twórcy opery zapraszają do świata, w którym emocje ważniejsze są od klasycznie pojętej fabuły. Oryginalny thriller, nasycony atmosferą nieuchwytnego niebezpieczeństwa i tajemnicy, zaczyna się od historii obsesyjnej, prowadzącej do zbrodni saksofonista jazzowy Fred Madison podejrzewa o zdradę swoją żonę Renee i stopniowo traci kontrolę nad własnym życiem. Klasyczna logika szybko ustępuje narracji rodem z koszmaru sennego, muzyk Fred zamienia się w Pete'a, mechanika samochodowego, brunetka Renee staje się wampem Alice, tożsamości bohaterów przenikają się, a wątki zapętlają, jakby były jedynie wytworem zaburzonego umysłu bohatera.

Reżyserka inspirowanej filmem opery, Natalia Korczakowska, jako miejsce akcji dla swojej inscenizacji Zagubionej autostrady wybrała otwartą niedawno przestrzeń Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Teatr operowy zostanie uwolniony z kulis, a całość wpisze się w multimedialny i poszukujący charakter festiwalu. Będzie to eksperyment, który można zestawić z takimi dziełami jak filmy-spektakle Matthew Barneya (Cremaster, River of Fundament) czy Petera Greenawaya (Walizki Tulse'a Lupera). Dzięki realizowanym na żywo projekcjom wideo wnikniemy w kulisy sali koncertowej NFM oraz detale akcji na scenie.

W operowej inscenizacji Zagubionej autostrady kluczową rolę odgrywają tworzone na żywo elektroniczne przekształcenia partii solistów, orkiestry oraz sześciu solistów wirtuozów (gitara, saksofon, klawisze, klarnet, puzon, akordeon). Dźwięki elektroniczne transmitowane są poprzez siatkę kilkudziesięciu głośników umiejscowionych na scenie tak, że otaczają słuchaczy, przemieszczają się wśród nich. Postaci płynnie przechodzą między mową, śpiewem i nietypowymi technikami wokalnymi, prowadząc widzów w psychodeliczną podróż w głąb ludzkiej psychiki. W rolach głównych występują: Barbara Kinga Majewska (Alice/Renee) polska wokalistka, autorka tekstów, inicjatorka projektów poświęconych muzyce współczesnej, Holger Falk (Fred/Pete)  jeden z najbardziej cenionych i wszechstronnych barytonów niemieckiej opery, David Moss (Mr Eddy) amerykański wokalista, eksperymentator, kompozytor i performer, któremu prasa muzyczna nadała przydomek Caruso awangardy".

Zagubiona autostrada

Libretto Elfriede Jelinek, Olga Neuwirth na podstawie scenariusza Davida Lyncha i Barry'ego Gifforda

Muzyka Olga Neuwirth

Dyrygent Marzena Diakun

Reżyseria Natalia Korczakowska

Scenografia Anna Met

Kostiumy Marek Adamski

Choreografia Tomasz Wygoda

Wideo Marek Kozakiewicz

Światło Jacqueline Sobiszewski

Live electronics Krzysztof Gawlas

Współorganizator, koproducent: Fundacja Szabłowska Studio (Prezes: Małgorzata Szabłowska, kierownik projektu: Dominik Gniewek, koordynator produkcji: Olga Sobkowicz, promocja/współpraca z mediami: Julia Wiśniewska, współpraca: Katarzyna Szybińska)

Koprodukcja Narodowe Forum Muzyki, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Teatr Polski we Wrocławiu

Koordynator techniczny Michał Występek

Realizator dźwięku Piotr Papier i inni

Realizator świateł Zbigniew Bodzek i inni

Realizacja z powietrza: Interdrone

Operator kamery / dron Bartosz Szydłowski

Operator drona Igor Czernik

Współpraca operatorska Adam Lipiński

Montaż wideo Wojciech Janas

Realizator wideo Dariusz Bartołd

Asystent dyrygenta Mieczysław Unger

Asystent reżysera Jan Topolski

Asystent kostiumologa Justyna Białowąs

Charakteryzacja Sanaa Studio

Inspicjent Hanna Marasz

Akompaniator Justyna Skoczek

Obsada Holger Falk (Fred/Pete), Barbara Kinga Majewska (Alice/Renee), David Moss (Mr. Eddy), Piotr Łykowski (Mystery Man), Michał Sławecki (Andy), Dariusz Bronowicki (Al/ Detektyw Lou/Lekarz), Dariusz Maj (Ojciec Pete'a), Marta Zięba (Matka Pete'a). Rafał Kronenberger (Naczelnik więzienia/Arnie), Andrzej Olejnik (Strażnik/Detektyw Ed/Detektyw Hank)

Instrumentaliści NFM FILHARMONII WROCŁAWSKIEJ:

Soliści:

Władysław Kosendiak - saksofon
Rafał Łuc - akordeon
Paweł Maliczowski - puzon
Michał Siciński - klarnet
Justyna Skoczek - instrumenty klawiszowe
Leszek Zaleski - gitara elektryczna

Radosław Pujanek (koncertmistrz), Tomasz Bolsewicz - skrzypce
Aleksandra Urbańska - altówka
Sylwia Matuszyńska, Anna Kulak - wiolonczele
Paweł Jabłczyński - kontrabas

Radek Bond Bednarz - gitara basowa
Małgorzata Świętoń, Seweryn Zapłatyński - flety
Renata Raczyło, Gustaw Bachorz - klarnety
Wiktoria Ulatowska - obój
Józef Czichy - fagot
Mateusz Feliński - waltornia
Justyna Maliczowska, Paweł Tuliński - trąbki
Jan Szymajda - puzon
Piotr Kosiński - tuba
Michał Jedynak, Bartosz Sałdan - perkusja

Natalia Korczakowska

Debiutowała w 2005 roku spektaklem Pensjonat Madryt zrealizowanym na zamówienie wydawnictwa Czarne w warszawskim M25. Ale jej droga do teatru wiodła także przez muzykę. Absolwentka szkoły muzycznej, pisała teksty piosenek m.in. dla Muzykoterapii i Emade, z Bartkiem Porczykiem przygotowała spektakl muzyczny Smycz. Była asystentką René Pollescha przy jego Raggazzo dell'Europa. Swoje najgłośniejsze przedstawienia realizowała w TR Warszawa (Strefa działań wojennych M. Bajera, Solaris. Raport), wałbrzyskim Teatrze Dramatycznym (Nelly wg Skrzywdzonych i poniżonych Dostojewskiego, Dynastia), wrocławskim Teatrze Współczesnym (Pasażerka Zofii Posmysz), jeleniogórskim Teatrze Norwida (Śmierć człowieka wiewiórki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, Elektra. Lekcja anatomii wg Eurypidesa), szczecińskim Teatrze Współczesnym (Pelikan albo pożegnanie mięsa na podstawie tekstów Strindberga), gdańskim Teatrze Wybrzeże (Przedwiośnie), warszawskim Teatrze Narodowym (Verklärte Nacht M. Bajera, Natan Mędrzec G.E. Lessinga), a także w Operze Narodowej (opery Halka we współpracy z Markiem Minkowskim i Jakob Lenz W. Rihma). Jest laureatką m.in. nagrody za reżyserię przedstawienia Solaris. Raport na 13. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje, nagrody za adaptację Przedwiośnia Żeromskiego w ramach pierwszej edycji konkursu Klasyka Żywa.

Artykuły o filmie

Oficjalna strona na Facebooku

Twórcy

reżyseria Natalia Korczakowska
scenariusz Elfriede Jelinek (libretto) based on David Lynch's screenplay
muzyka Olga Neuwirth
producent Małgorzata Szabłowska
język polski