Udzielanie wywiadów to przeciwieństwo sztuki – mówi niemiecka artystka Isa Genzken. Dlatego też Mały przystanek autobusowy jest całkowitym przeciwieństwem sztywnego wywiadu. Film, czy raczej „nagranie wideo”, składa się z luźnych, humorystycznych szkiców, momentów uchwyconych podglądającym okiem kamery. Genzken i jej przyjaciel Kai Althoff wcielają się raz w rolę prostytutek obgadujących klientów, innym razem – leżących w łóżeczku małych dzieci, nieznajomych spotykających się na tytułowym przystanku, a wreszcie w siebie samych. I choć zdarza im się rozmawiać o polityce, zdecydowanie więcej czasu spędzają na beztroskich wygłupach, które są pełne nawiązań, m.in. do Bustera Keatona i Johna Watersa. Wszystko to rejestrują tanią kamerą, estetyką home video podkreślając prozaiczność inscenizowanych chwil. Bo też i o zwykłość tu chodzi. Dobrze by było, gdyby bezinteresowna przyjaźń, która wyłania się z tych skeczy, była czymś najzwyklejszym pod słońcem.
Robert Mróz
Muzeum Współczesne Wrocław poleca.
Urodzona w 1948 roku rzeźbiarka, która nie stroni od fotografii, sztuk wideo i kolaży. Według nowojorskiego Museum of Modern Art jedna z najważniejszych i najbardziej wpływowych artystek ostatniego trzydziestolecia. Tworząc swoje „współczesne ruiny”, wchodzi w dialog z modernistyczną architekturą i kulturą materializmu. Od dzieciństwa zafascynowana kinem, zadebiutowała w 1974 roku. Przez następne cztery dekady prezentowała swoje prace, w tym filmy, w najważniejszych galeriach na całym świecie.
1974 Zwei Frauen im Gefecht / Two Women in Combat (short)
1992 Chicago Drive (short)
1992 Meine Grosseltern im Bayrischen Wald / My Grandparents in the Bavarian Forest
2003 Empire/Vampire, Who Kills Death (video)
2012 Mały przystanek autobusowy (Rusztowanie, 2007-2009) / Die kleine Bushaltestelle (Gerüstbau, 2007-2009) / The Little Bus Stop (Scaffolding, 2007-2009)
Urodzony w 1966 roku w Kolonii artysta i muzyk. W swoich kolażach łączy malarstwo, fotografię, rzeźbę, wideo i obiekty znalezione. Przedstawia dziwne, zmyślone światy. Mimo nierealności tych przedstawień Althoff często sięga do dawnej historii, dziejów ruchów kontrkulturowych i religijnej ikonografii. Jego prace, często realizowane w ramach współpracy z innymi artystami, były pokazywane m.in. w MoMA i na weneckim Biennale.
2012 Mały przystanek autobusowy (Rusztowanie, 2007-2009) / Die kleine Bushaltestelle (Gerüstbau, 2007-2009) / The Little Bus Stop (Scaffolding, 2007-2009)